Vinger over Helgeland
Vinger over Helgeland
Etter ti års hardt arbeid, går det endelig mot realisering av en stor flyplass i Rana. Det vil bety mye for næringsliv, kulturliv, idrettsliv og reiseliv.
Publisert 14.06.2017
En av de som gleder seg over at ny stor flyplass er på gang er Nordland Teaters direktør Are Nakling.
– Det har vært en fantastisk innsats og imponerende stayerevne i prosjektutføringen. Det er viktig for regionen og for Rana at dette har lyktes. Vi står foran en ny og spennende framtid for hele regionen, med unike muligheter for vekst og bedre rammebetingelser for de som arbeider og lever her, sier Nakling.
Han legger til at en reduksjon i transportkostnader vil gjøre at Nordland Teater kan vri ressursbruken enda mer over til kvalitet og omfang av produksjoner.
– Nordland Teater er en scenekunstinstitusjon som både produserer og formidler forestillinger av høy kvalitet. Det medfører en del reisevirksomhet med fly, med regularitet og kostnader som viktige faktorer.
Teaterdirektøren trekker fram:
- I deres produksjoner trenger de jevnlig tilgang på scenekunstarbeidere av høy nasjonal og internasjonal klasse. Teateret har 25 fast ansatte, men leier i tillegg inn rundt 60 personer årlig til sine egenproduksjoner. Disse kommer i de fleste tilfeller fra større byer i Norge, samt fra utlandet. I løpet av en produksjonsperiode reiser de flere ganger til og fra Mo i Rana.
- Vinterlysfestivalen arrangeres i februar hvert år. Med rundt 100 arrangementer og like mange tilreisende utøvere i løpet av ei uke på vinteren, er transportkostnader og sikkerhet for at utøverne kommer fram i tide sentralt. Pris og regularitet er viktige faktorer for en vellykket gjennomføring.
- Til slutt kommer teaterets egne tjenestereiser ut av regionen.
10 millioner på flybilletter
Også i idretten er det gevinster å hente. Lars Erik Zetterlund Nilsen er styreleder i Mo IL, fotballklubben som stort sett har spilt i allnorsk 2. divisjon de siste årene. I år spiller de i en ny, spisset 3. divisjon med motstandere fra Molde i sør til Bodø i nord. Nilsen forteller at klubben de ti siste årene har brukt i underkant av ti millioner kroner på flybilletter til Troms, Finnmark og Østlandet – i snitt halvparten av klubbens totale budsjett. Klubber på samme nivå har gjerne en femtedel av reisekostnadene til Mo IL.
– En ny stor flyplass i vår region kan potensielt kutte ned både reisetiden og ikke minst reisekostnaden. Disse pengene kan i stedet brukes på å skape mer og bedre aktivitet i Fotball-Rana. For Mo Idrettslag vil en stor flyplass bety enormt mye, og etter at utligningsmålet kom i april, venter vi nå bare på at seiersmålet skal settes i krysset.
Lars Erik Zetterlund Nilsen mener flyplassen vil åpne helt nye muligheter for Helgeland.
– Vi har verdens vakreste kyst, høye fjelltopper med og uten snø, uberørt villmark, grotter, isbre, fiskevann og –elver rett uten for stuedøra. Alt dette blir tilgjengelig for resten av verden på et helt annet nivå enn i dag. For industri, oppdrettsnæring og annet næringsliv kan konkurransen med resten av Norge og verden bli utjevnet, sier han.
Reiselivsvekst
Nina Rødahl Friis ved Havblikk på Nesna mener en større flyplass i regionen vil være viktig for utvikling av hele næringslivet, også reiselivet.
– Spesielt for reiselivet er det viktig at det går an å få inn folk i litt volum lett og fort. Disse menneskene blir jo ikke sittende på Hauan. De kommer til å spre seg fint ut over Helgeland. Det vil gi mer omsetning og bedre forutsetninger for utvikling. Skal vi vokse, må vi tjene penger og da må vi ha flere gjester, sier Friis, og trekker også fram at aktivitet genererer aktivitet.
Framtidsrettet Helgeland
Knut Martinsen, redaktør og daglig leder i Avisa Hemnes, mener det aller beste hadde vært om en stor flyplass lå sentralt plassert i regionen.
– Men beliggenheten er ikke avgjørende, helgelendingene vil uansett spare både tid og penger. En stor flyplass har vært, er og kommer til å bli viktig for Helgeland, sier han.
– Det snakkes mye om hvordan dette skal gi tilgang til billigere flybilletter for å reise ut. Det er likevel den andre veien som er viktigst – få inn folk kjapt og billig og selge Helgeland. Regionen kan tilby fantastiske opplevelser, fra kyst til høyfjell og isbreer. Dette er en vekstnæring som vil være viktig for å beholde både bosetting, arbeidsplasser og verdiskaping ute i grisgrendte strøk.
For Avisa Hemnes er dog ikke stor flyplass viktig i den daglige virksomhet.
– Men skal vi overleve som avis trenger vi lesere. Et Helgeland som er framtidsrettet både med tanke på kommunikasjon og næringer skaper bosetting og lesere, sier Martinsen.
– En flyplass er likevel ikke nok. Vi må også lære oss å samarbeide og skape verdier for og med hverandre. Det er noen skritt å gå før vi er i mål.
Bedre kontakt med verden
– Nordland er den regionen i landet med størst økonomisk vekst. Samtidig har vi en dårlig befolkningsutvikling. Infrastrukturen er en av flere årsaker. I tillegg har regjeringen og fylkeskommunen lagt vekt på sterke regionsentre. En etablering av flyplass vil beviselig gi effekter også for kommunene rundt. Sterke regionsentre og god infrastruktur har god effekt for hele regionen, sier Jan Gabor, markedssjef i Mo Industripark AS.
– Vi vet også at nyetableringer på Helgeland er utfordrende med tanke på mangelfull transport til og fra Europa. Det er fryktelig komplisert og dyrt. Da velges gjerne Helgeland bort til fordel for områder som er enklere å nå, sier Gabor, og minner om at Helgeland står for godt over halvparten av Nordlands samlede eksport på drøyt 25 milliarder kroner.
– Vi har dårlig kontakt med resten av verden. Skal vi utvikle de fortrinnene vi har med naturbaserte ressurser, må den bli bedre. Næringslivet etterspør flytilbud som tar deg fram på kortest mulig tid uten mellomlandinger og dyre flybilletter. Ny stor flyplass er avgjørende for at vi kan utløse potensialet i regionen. Hvis ikke vil andre regioner vokse fortere og bredere, sier han.
STOR FLYPLASS PÅ HELGELAND
- 24. mars avslørte Frps stortingsrepresentant Kenneth Svendsen at regjeringspartiene Frp og Høyre var blitt enige med KrF og Venstre om ny lufthavn på Helgeland, lokalisert i Mo i Rana.
- I forslaget til Nasjonal Transportplan 2018-2029 gikk regjeringen inn for å bygge denne nye flyplassen. Det ble for andre periode (2024-2029) i planen foreslått avsatt 1,47 milliarder kroner i statlige midler til prosjektet.
- Med lokal medfinansiering fra Rana kommune og næringsliv i regionen på inntil 600 millioner kroner, vil byggestart kunne skje raskest mulig.
- NTP skal behandles i Stortinget i uke 25.