Vil ha et lett tilgjengelig sentrum

2018-03-25
Vi er kritisk til å stenge området ved den planlagte Nordlandsparken for trafikk. Les utkast til høringsuttalelse fra næringsforeningen her.
Ranaregionen Næringsforening er i sitt høringssvar kritisk til å stenge området ved den planlagte Nordlandsparken for trafikk, og etterlyser en samordnet plan for byutvikling.

- Vårt primære standpunkt er å utsette omlegging av trafikken inn og ut av sentrum til vi har en samordnet masterplan for byutvikling. Vi trenger en felles strategi som inkluderer smarte tiltak for transport, velferd og miljø - og som legger til rette for flere arbeidsplasser, sier daglig leder Trine Rimer i Ranaregionen Næringsforening.

Det er få ting som påvirker samfunnet vårt så mye som hvordan vi velger å bygge byen vår, legger hun til.

- Kompleksiteten er stor, mange ulike interesser skal ivaretas, og planene må være fleksible for å kunne møte endringer underveis. Samtidig bør framtiden handle om å skape nye arbeidsplasser. Uten arbeid, ingen by. Da har vi et godt grunnlag for å ta vare på menneskene som bor og virker her, inkludert den kommunale lommeboka.
Folk med et stort og bankende hjerte for bylivet er grunnlaget for å vitalisere Mo i Rana.
Næringsforeningen har drøftet rådmannens innstilling vedrørende Nordlandsparken og omlegging av trafikken (plan 2174) med eiendomsutviklere, sentrumsaktører og politikere. Deretter er planforslaget behandlet av styret i RNF.

- Jeg tror byutviklingen vil gå raskere om innbyggere og næringsliv utvikler én felles masterplan. God dialog og engasjerte politikere som lytter til de som vet hvor skoen er en god ting, avslutter Rimer.

Les omtale i Rana Blad og Rana No.
Her er høringssvar gjengitt i sin helhet
RNF er positiv til at Rana kommune vil bedre utemiljøet for elevene ved Rana ungdomsskole og beboerne i øvre del av sentrum. Det kan bli et løft for byen. Samtidig er vi kritisk til å stenge hele området for biltrafikk, og etterlyser en samordnet plan for byutvikling, før nye parkplaner og omlegging av trafikken. En lett tilgjengelig by er med på å sikre miljø, byliv og arbeidsplasser. Ved å planlegge og styre byen godt, kan Mo i Rana bli en skikkelig vekstimpuls for hele regionen.

Regionen er inne i en spennende fase med store investeringsplaner og ambisjoner om en grønnere og smartere by. Samtidig er sentrum under sterkt press av ulike årsaker, som i mange andre byer.

Vi trenger mer enn noen gang en aktiv og forutsigbar sentrumspolitikk som prioriterer bykjernen som næringsarena for handel, service og gode opplevelser. I en slik planlegging er adkomst/ tilgjengelighet, parkering, tilførselsveier og offentlig kommunikasjon viktig å diskutere.


Bildet er fra Sønder Boulevard, København, hvor både syklister, gående og bilister er ivaretatt.

Et annet element er kommunens prioriteringer. Det er flere parker i sentrum som trenger oppgradering og vedlikehold, bl.a. er Havmannaksen og Jernbaneparken allerede besluttet utviklet. Det bør heller ikke være slik at en oppgradering av et gammelt VA-nett skal være førende for å endre trafikkmønsteret.
 

Forslaget om å legge trafikken rundt byen (inkludert enveiskjøring eller delvis stengning av Lars Meyers gate) vil kunne gi negative følger for arbeidsplass-utviklingen i sentrum og berørte områder.Det kan bidra til mer byspredning og biltrafikk totalt sett. Dermed mer klimagassutslipp. Noe som i så fall vil være stikk i strid med intensjonen om en grønn og bærekraftig utvikling, som vi alle ønsker oss.

 

Vi har en rekke eksempler på at infrastruktur og tilgjengelighet er avgjørende for hvor næringsliv og offentlige etater velger å etablere seg – og hvordan dette påvirker bruken av byen. Lett tilgjengelighet vektlegges høyt både av innbyggere og næringsliv. Det er viktig å ha med seg når kommunen vil legge til rette for kaffebarer og uteservering i Nordlandsparken.


I rapporten som kommunen har bestilt fra Rambøll; Trafikkomlegging Mo i Rana og konsekvenser for handelen, jan 2018, hevdes det at trafikkomleggingen og lengre reisetid ikke vil få særlig stor betydning for valg av handlested. RNF mener dette blir unøyaktig og mulig misvisende. Blant annet bekrefter rapporten at det finnes få studier som ser på sammenhengen mellom tilgjengelighet og handel fra små byer i Norge.

Mo i Rana er definitivt som en småby å regne i antall innbyggere, samtidig som Rana kommune er den fjerde største kommune i areal. Slik sett er vi mer avhengig av bil som framkomstmiddel enn de som bor og virker i storbyer med et godt utbygd tilbud av kollektivtransport. I tillegg er trenden at sentrum generelt taper markedsandeler til bilbaserte handelsområder. Rapporten avslutter med å anbefale Rana kommunen å legge til rette for handelsvekst i sentrum. 

 

En rekke momenter, både ifølge rapporten og erfaringer fra næringslivet, bekrefter at det er særdeles vanskelig å forutsi hvordan en trafikkomlegging vil påvirke byen vår.


Miljøgate

Dersom kommunen går videre med parkplanen, foreslår vi at deler av Nordlandsveien og Lars Meyers gate gjøres om til miljøgater med sosiale møteplasser, fartsregulering og andre miljøvennlige tiltak. Dette i kombinasjon med å ruste opp og utvide Talvikparken, og skape et godt nettverk av gang- og sykkelveier i området. Slik kan kommunen legge til rette for flere gående og syklende, samtidig som området kobles til resten av byen på en god måte. Andre avbøtende tiltak kan være en mer fleksibel parkering i sentrum. Det innebærer flere parkeringssoner (korttid- og langtidsparkering) og gratis parkering med tidsbegrensning.

 

Vi ser fram til at kommunen skal opparbeide et nytt byrom som har gode kvaliteter for elever og innbyggere, og som sikrer god forbindelse til resten av byen.


Les også om infomøte (13.03.2018) og tidligere høringssvar fra RNF(22.06.2017).
Kommentar
facebook

Siste nytt