Utbedring av Dunderlandsbanen
[caption id="attachment_2136" align="aligncenter" width="963"] Ordfører Kai Henriksen og prosjektleder Stein-Hugo Steffensen.[/caption]
Utbedring av Dunderlandsbanen er næringsutvikling
I følge Jernbaneverket vil det koste 530 millioner kroner å oppgradere Nordlandsbanen mellom Gullsmedvik og Ørtfjellet, slik at Rana Gruber kan frakte malmvogner med et akseltrykk på 30 tonn. Dette presenterte prosjektleder i Jernbaneverket Nord, Stein-Hugo Steffensen, i møte med politikere og næringsliv 16. februar. Han presiserte samtidig at Jernbaneverket trenger føringer fra politikerne for å starte prosjekteringen, men at de om alt går på skinner kan være ferdig med utbedringene innen 2018.
Etter at det ved den siste revidering av nasjonal transportplan kom inn en merknad om Dunderlandsbanen og behovet til Rana Gruber, har Jernbaneverket laget en teknisk hovedplan med en anbefalt løsning for hva som må gjøres. Stortingspolitikerne Odd Henriksen (H), Margunn Ebbesen (H) og Kjell-Idar Juvik (Ap) være enige om viktigheten av å få til en snarlig utbedring. Oppgaven blir å finne penger til å gå videre med detaljplanleggingen, kanskje allerede i forbindelse med revidert statsbudsjett.
Logistikk- og infrastruktursjef Alf A. Øverli i Rana Gruber poengterte at dette er en viktig dag for Rana Gruber og for hele samfunnet. Han takket Jernbaneverket for grundig analyse og rapport, som blir viktig grunnlag for å gå videre. Konjunkturene gjør at det haster mer enn forventet for to år siden. Dette er næringsutvikling som vil gi økt konkurransekraft og ringvirkninger for landsdelen, presiserte ordfører Kai Henriksen.
11. mars kommer hele transportkomiteen til Mo. Dette blir en viktig arena for dialog om tiltak for å få regjering og politikere med på videre beslutninger.
Les hva ranablad.no skriver om saken.