Tror ranværingen vil få en ny stolthet

2017-12-08
Omdømmeprosjektet i Rana skal gjøre innbyggerne stolte over å bo her og trekke til seg nye innflyttere. For å få til det, må man også inkludere naboene.
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ole Petter Rundhaug snakker om strategisk posisjonering.Omdømmeprosjektet i Rana skal gjøre innbyggerne stolte over å bo her og trekke til seg nye innflyttere. For å få til det, må man også inkludere naboene.






Publisert 08.12.2017




Næringsliv og utviklingsaktører ønsker, med forankring i Rana kommunes strategiske næringsplan og Nordland fylkesplan for by- og regionsutvikling, å styrke Mo i Ranas posisjon som regionsentre. De vil stikke hull på noen myter og presentere en by som evner å skinne også utenfor våre kommunegrenser.

I fjor startet forprosjektet i regi av Innovasjon Norge, Mo Industripark AS, Rana kommune, Rana Utviklingsselskap og Ranaregionen Næringsforening.

– Det har vært et veldig spennende år og det er gjort en kjempejobb fra alle aktører. Vi må skape en forståelse av hvor kolossalt viktig det er at det tas tak i dette. At Mo i Rana har en posisjon som må forbedres, sier prosjektleder hos Yamo, Øystein Bentzen.

Tid for å vise seg fram

– Selv om stadig flere snakker om Mo i Rana som industrihovedstaden i nord, og utsiktene for næringsutvikling er gode, så har vi ikke en felles kommunikasjonsstrategi for å tiltrekke oss nye innbyggere og næringsliv. Situasjonen er at vi fremdeles sliter med et dårlig eller mangelfullt omdømme. Samtidig har det vært gjort svært mye både for å omstille næringslivet, legge til rette for nyetablering og forskjønne byen. Tiden er moden for å la omverdenen få vite om dette. Strategisk posisjonering er en tilnærming, som vil gjøre oss bedre kjent og få andre til å anbefale oss, handle med oss, investere her, og få flere til å flytte hit, sier prosjektleder og leder ved Ranaregionen Næringsforening, Trine Rimer.

[caption id="attachment_10004" align="aligncenter" width="2300"] F.v. Carsten Rimer, Gro Sæten, Ole Petter Rundhaug, Thomas Lauvås, Trine Rimer, Tonje Nermark og Øystein Bentzen diskuterer hva som skal være Mo i Ranas strategiske posisjon.[/caption]

Hun viser til at det må tas en tydelig posisjon som er relevant og troverdig, som må etterleves i hverdagen av dem som bor i Mo i Rana. Men, nå handler det først og fremst om at politikerne må på banen og vise at dette er noe alle virkelig vil. Her kan du lese den foreløpige sluttrapportenforprosjekt strategisk posisjonering Mo i Rana kortversjon okt 2017. Den endelige rapporten vil bli ferdigstilt i løpet av første kvartal 2018.

Hele regionen med

– Vi tror ranværingen vil få en ny stolthet som følge av omdømmeprosjektet, sier Ole Petter Rundhaug ved Rana Utviklingsselskap.
– Vi startet med posisjonering av Mo i Rana, men underveis kom det fram at når vi skal beskrive hva slags godt liv man kan leve her, så inkluderes hele regionen med blant annet kajakkpadling i Lurøy kommune og gåtur til Rabothytta i Hemnes kommune. Det handler derfor ikke bare om ranværingene, men alle våre naboer og hele regionen vår. Vi bor i en kommune, jobber i en annen og har hytte i en tredje. Næringslivet tenker heller ikke kommunegrenser.

– Alle byer har fin natur og gode lokalmiljø. Det mest unike med Mo i Rana er muligheten til å kunne få være del av den unike industriutviklingen. Fortellingen må suppleres med emosjonelle grunner for å flytte hit, herunder natur, oppvekstmiljø, kulturliv mv. Her kan du få være med på å skape noe som kan bli veldig bra i framtida, sier Rimer.

Fellesskapssamfunnet

– Ved å utvikle Mo i Rana til en tydelig merkevare vil næringsliv og samfunn oppnå konkurransefortrinn og bolyst. Det starter med at vi må kjenne oss selv og vår identitet, og om å jobbe i retning fellesskapssamfunnet. For å skape et bedre omdømme må vi legge til rette for samskaping, mener eiendomssjef i Thon, Carsten Rimer.
Dette er et by-prosjekt i samarbeid mellom private og offentlige aktører og innbyggere, hvilket han mener er et avgjørende suksesskriterium.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title="FAKTA: Strategisk posisjonering"]Gjennom forprosjektet ”Strategisk posisjonering” har næringsliv og utviklingsaktører i Rana mål om å

  • styrke kommunens attraksjonskraft

  • jobbe for 30.000 innbyggere gjennom økt tilflytting og utvikling av nye arbeidsplasser

  • være en kraft inn i byregionprogrammet for Ranaregionen

  • skape en sterkere identitet og positive assosiasjoner til Mo i Rana

Toggle content goes here, click edit button to change this text.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]
facebook

Siste nytt