Tenker nytt om tilflytting
Hun forteller at Besity snart sitter på svar og hjelpemidler som kommuner og bedrifter trenger, for å tiltrekke seg innbyggere og ny arbeidskraft.
– Besity mener at folk som tenker å flytte et sted eller nylig har kommet, må få dekket sine behov og svar på sine spørsmål så tidlig som mulig. Ved å fylle det tomrommet ganske kjapt, mener vi at integreringen har større sjanse for å lykkes. Da øker trivselen og dermed også sjansen for at folk blir værende, sier Mimbela.
FN og forskning
Navnet Besity er en sammensetning av de engelske ordene Beyond Diversity, som på norsk kan oversettes til «forbi mangfold». Bedriften jobber med migrasjon, mangfold og integrering på en måte som bygger på, og samtidig går videre fra den tradisjonelle måten man har jobbet med dette på. Selv har Mimbela utdanning og arbeidserfaring med migrasjon og integrasjon av mennesker i ulike situasjoner, blant annet fra FN. Gjennom dette erfarte hun at mennesker som ønsker å flytte eller som må flytte, har mange felles ønsker, utfordringer, spørsmål og behov.
– Tidligere har man plassert disse menneskene i en kategori, som for eksempel arbeidsinnvandrer eller asylsøker, og ut fra dette tildelt dem en rekke antatte behov. Etter min erfaring er ikke denne metoden hverken særlig suksessfull eller nøyaktig.
Dette har hun nå støtte i fra forskning, blant annet gjennomført av professorer ved NTNU. Med seg på laget har hun også Nordlandsforskning og flere konsulenter med erfaring på området fra FN. Til sammen har menneskene og bidragsyterne i Besity funnet en ny tilnærmingsmåte til hvordan man bør håndtere inkludering i bedrifter og kommune. Dermed er det et stort erfarings-, forsknings- og teorigrunnlag som ligger bak metodene og verktøyene som Besity skal tilby til bedrifter og kommuner.
Skreddersyr hjelp
Dette skal samles i en digital plattform. Her skal den enkelte kommune eller bedrift finne ressurser som gir evalueringer og anbefalinger om hvordan de skal håndtere sine utfordringer med rekruttering, bevaring av ansatte, flytting og integrasjon.
– Programvaren vår tar ikke hensyn til hvorfor folk flytter, men til hva de trenger når de kommer og hva de trenger for å bli. Når en bedrift eller kommune identifiserer hva de mangler gjennom vår programvare, finner de også svarene på hvilke tiltak de må gjøre for å lykkes med integrering.
Behovspyramide
Bakgrunnsarbeidet har ført til at Besity har utviklet sin egen teori med tre nivåer for å lykkes med integrering. Jo høyere opp en bedrift eller kommune kommer på nivåene, jo større er sjansen for suksess med integrering av nyankomne. Mange vil nok dra paralleller til nivåene i psykologen Abraham Maslows velkjente Behovspyramide. Det første behovet er å få dekket praktiske behov og spørsmål, som bosted og jobb. Nivået over er av mer sosial karakter, og handler for eksempel om aktiviteter, venner og nettverk.
– Når de to første nivåene er oppfylt er det mulig å nå øverste nivå – selvrealisering – som i vårt program garanterer en mye bedre sjanse for å lykkes med integrering på lang sikt.
Søker test-bedrifter
Besity lanserer en prototype på programvaren til nyttår. Elkem Rana, Celsa Armeringsstål og Adecco skal teste dette ut i et pilotprosjekt som varer i et år. Mimbela inviterer også flere Ranabedrifter til å være med i pilotprosjektet.
– Besity skal lansere et verktøy som er enkelt å ta i bruk og som gir raske resultater for bedrifter og kommuner, lover daglig leder Yasna Mimbela.
Målet å gjøre den digitale plattformen med ressursene tilgjengelig for flere bedrifter i Mo i Rana, og deretter nasjonalt.
Medlemsprofiler