Strategisk posisjonering
Strategisk posisjonering av Mo i Rana
Næringslivslunsj på Campus Helgeland 27. april 11:30-13:30
Gjennom en årrekke har Rana kommune og næringsliv jobbet for å styrke byens omdømme. Det er en kontinuerlig prosess som bærer frukter. Samtidig er det stor enighet om at Mo i Rana trenger en mer helhetlig og robust merkevare. Det er på tide å høste.
05.04.2017
Gjennom forprosjektet strategisk posisjonering av Mo i Rana ønsker aktører i næringsliv og utviklingsmiljø å styrke kommunens attraksjonskraft og mål om 30.000 innbyggere. Prosjektet er også nyttig i smart city-arbeidet og byregionprogrammet for Rana-regionen.
Mo i Rana er et knutepunkt for den utviklingen regionen vår opplever innen industri- og næringsutvikling. Fremtidens næringer er representert her med prosessindustri, oppdrett, fiske, mineralindustri, opplevelsesindustri og olje- og gass. Regionen vår opplever vekst, mens andre deler av landet opplever nedgang. Vi i ferd med å bli en spydspiss for grønn industri med solid fagkompetanse og stadig bedre teknologi og utbygd infrastruktur.
Det har vi klart fordi vi har satt oss mål og har handlekraft til å nå dem. De digitale endringene og veien mot lavutslippssamfunnet er drivere i utviklingen, men vi er på langt nær i mål. Vi trenger å bli grønnere, vi trenger økt sysselsettingsvekst og befolkningsvekst, og vi må få flere flinke folk til å se hitover for å kunne utnytte det store mulighetsrommet i vår ressursrike region.
Vi trenger å gjøre de unike mulighetene kjent i resten av landet, og utover Norges grenser. Vi trenger å beholde våre unge talenter i regionen, og vi må tiltrekke oss kompetanse, nye bedrifter og investeringer. Vi vet at vi har mye å by på, men det må gjøres kjent blant flere. Det vil gi oss en sterkere identitet, en tydeligere profil. Flere må knytte positive assosiasjoner til Mo i Rana.
Et enstemmig kommunestyret har i strategisk næringsplan vedtatt at Rana kommune og byen Mo i Rana trenger felles markedsføring og en tydelig og samlende profil. Det er enighet om at Rana kommune skal være i førersetet og ta initiativ til samarbeid på tvers av bransjer og få til en helhetlig tenkning, felles forståelse og eierskap til Mo i Rana som merkevare. Det er en styrke at politikere, kommune, akademia og næringsliv løfter sammen. Uten industrien ville Mo i Rana ikke vært der vi er i dag. Det unike konkurransefortrinnet anbefaler vi å bygge videre på i en felles kommunikasjonsplattform.
Skal vi lykkes må vi ha bred deltakelse. Vi trenger dine vurderinger, dine tilbakemeldinger. Det er viktig at vi er enige om retningen framover, så kommer budskapene mot de ulike målgruppene i neste fase.
Velkommen til næringslivslunsj torsdag 27. april for informasjon og debatt!
Program
11:30 | Enkel lunsjservering og velkommen |
11:40 | Hvordan skal Mo i Rana bli sett? v/ Sigurd Grytten, partner i Zynk |
12:10 | Intervju med unge i etablering; Khashaiar Ashourzadeh, siv.ing. konstruksjonsteknikk Norconsult, Ida Trælnes, nylig etablert familiebedriften Visit Plura, Charlotte Stråmyr Norwich, operasjonelt ansvarlig i EVRY for Fraud Prevention |
12:35 | Kort pause |
12:45 | Industriens framtid og det grønne skiftet v/ Olaf Brastad, Bellona |
13:00 | Det unike med Mo i Rana v/ Arve Ulriksen, Mo Industripark |
13:15 | Oppsummering |
13:30 | Slutt |
Prosjektgruppa for strategisk posisjonering består av:
Trine Rimer, Ranaregionen Næringsforening (prosjektleder) |
Trine Fredriksen, Mo Industripark |
Geir Gisnås, Rana kommune |
Ole Petter Rundhaug, Rana Utviklingsselskap |
Majken Hauknes, Rana Utviklingsselskap |
Inger Teigstad, Innovasjon Norge |
Øystein Bentsen, Ildsjel/rådgiver |
Thomas Lauvås, Senter for industriell forretningsutvikling |
Carsten Rimer, Thon/Amfi |