Sterke næringsmiljø er premissgivere
Ole Christian Apeland utfordret oss på å bli verdens beste kompetansesenter for ren energi under Gallaria i mai 2015.
Omdømmebygging
Rana og nabokommunene mange arbeidsplasser innen vannkraft, gjenvinning, havbruk, industri og landbruk. Andre viktige næringer er bygg/anlegg, handel/ service, helse/omsorg, statlig tjenesteyting og bergverk.
Bedriftene i Mo Industripark omsetter for rundt 7 mrd. i året, hvorav 5 til eksport, og havbruksnæringen i Lurøy omsetter for nærmere 2 mrd. Her er mange gode historier som styrker regionens omdømme.
Et godt omdømme er viktig både for bedrifter og steder. Det handler om å gjøre seg attraktiv for besøkende, innbyggere og næringsliv. Ekspertene på omdømmebygging som deltok på Gallaria i mai utfordret oss deltakere på hva vi vil gjøre med det mer eller mindre tilfeldige inntrykket folk har av Mo i Rana og regionen. Vi trenger å enes om et hovedbudskap som vi kan strekke oss lengre enn langt etter. De mente historiene som fortelles i dag er for svake og underkommuniserte, at tiden er inne for en mer tydelig identitet. Hva med å bli industrihovedstaden, verdens beste kompetansemiljø på ren industri, verdensledende innen service og ny teknologi eller framstå som den beste familiekommunen? Uansett hvilken posisjon som velges, så vil samspill bli avgjørende. Innbyggere og besøkende forventer gode offentlige servicetjenester, fungerende infrastruktur, kultur-, rekreasjon-, og shoppingtilbud. Innenfor en kommune i vår langstrakte region er det ikke enkelt å tilby hele pakka, med samarbeid er det lettere å lykkes også med dette.
Næringsklynger
Både kommuner og næringsliv på tvers av bransjer og geografi har tro på forpliktende samarbeid. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt er næringsklynger sentrale i produktive økonomier, fordi de kan lede til høyere sysselsetting og raskere økonomisk vekst. Globalisering og internasjonalisering vil øke kompleksiteten og påvirke konkurransevilkårene både hjemme og ute. Samarbeid og gode relasjoner til kunder, leverandører og myndigheter kan bli enda mer avgjørende for å skape arbeidsplasser framover. Veksten kommer gjerne i kreative og positive fellesskap med andre.