Sommerturisme
Sommerturismen øker
Sommeren 2016 ga en overnattingsøkning på 13,9% fra 2015 til 2016 her på Helgeland. Til sammenligning økt sommertrafikken i Lofoten med 7,3% og i hele Norge generelt med 7,8%.
Publisert 27.10.2016
De fire siste somrene har overnattingstallene på Helgeland økt med 25,4% prosent. Økningen utgjør 49 296 flere overnattingsdøgn for sommermånedene i denne perioden. Økt omsetning i næringen betyr muligheter til mer utvikling og mer satsing. Helgeland som reiselivsdestinasjon går virkelig en spennende tid i møte, mener reiselivssjef Torbjørn Tråslett i Helgeland Reiseliv.
En felles, offensiv og målrettet markedsføring av regionen de siste 4 årene og store investeringer gjennom blant annet 5 store hotellutviklinger, kan stå som noe av årsaksforklaring på økningen.
56% MER BOOKING GJENNOM HELGELAND REISELIV
Helgeland Reiseliv opplever en kraftig økning i booking av reiselivsbedriftenes tilbud gjennom sitt bookingsystem. I 2016 har de til nå hatt en bookingøkning på hele 56% sammenlignet med tilsvarende periode i 2015. Mye av bookingen skjer gjennom web-siden www.visithelgeland.com, men også pr. telefon og over skranke på de 4 turistkontorene. Det er gratis for alle samarbeidsbedrifter å bli bookbare gjennom deres bookingsystem.
ARCTIC RACE OF NORWAY 2016 BLE EN SUKSESS!
I august 2016 ble Helgeland satt på verdenskartet når TV-bilder fra Arctic Race of Norway ble kringkastet til rundt 180 land. Helgeland som reiselivs- og næringsregion fikk en unik mulighet til å vise seg fram. Rundt 180 000 personer fulgte rittet i de kommunene det ble arrangert (Salten og Helgeland). Helgeland Reiseliv jobbet i forkant og under selve arrangementet. Her er noen av satsingene som ble gjort:
Utarbeidet kommunikasjonsstrategi for Helgeland før og under arrangementet – gjort i samarbeid med blant annet NordNorsk Kommunikasjon
Utarbeidelse av «hot spots» (bilder, tekst, oversettelser) til ARNs Mediabok for journalister –gjennomført i samarbeid med arrangørkommunene og ARN
Gjennomført presseturer for internasjonale reiselivs- og ARN journalister. RIB-tur på Herøy, Kajakk utenfor Nesna + Polarsirkelen – Gjennomført i samarbeid med Innovasjon Norge, NordNorsk Reiseliv + Reiselivsaktører på Helgeland
Utvikling av film og fotobank. Gitt fotooppdrag til fotografer, initiert fotokonkurranse, utviklet 3 nye reiselystfilmer fra Helgeland, teknisk oppgradering av film- og fotobank, innkjøp og innlegging av bilder. Midler til utvikling av film- og fotobank er gitt av Helgeland Sparebank og Sparebank 1 NordNorge
Samarbeid med TV2 ift utvikling av filmmanus for filmer fra Helgeland under Arctic Race of Norway
Gjennomført sykkel- og ARN kampanjer gjennom facebook / Web-side / Widerøe / Hele Helgeland / Innovasjon Norge o.s.v.
Utvikling av by- og veibannere – Gjennomført i samarbeid med de 6 arrangørkommunene
Overtok administrasjonen av VisitNorway sin Instagramside (med 133 000 følgere) de dagene ARN varte – i samarbeid med Innovasjon Norge
Turistinformasjon: Formidling av aktiviteter, overnatting, veisperringer, parkeringsmuligheter osv. Ved alle 4 turistkontor på Helgeland
Bistått journalister ved alle 3 pressesentrene ARN administrerte på Helgeland
Egne Helgelands-stander i Mo i Rana (Race Village), Korgfjellet, Mosjøen og Sandnessjøen