Smart bruk av nett og sosiale medier
Det nytter ikke å be kundene handle lokalt eller skylde på Adams matkasse, dersom en selv velger bort disse kanalene i egen virksomhet, mener foredragsholder Liv-Inger Resvoll på kurs i smart bruk av nett og sosiale medier i regi av Sparebank1 Nord-Norge og næringsforeningen.
Publisert 31.03.16
VÅR DIGITALE HVERDAG: Nye forbruksmønster og ny teknologi endrer måten å drive forretning på. Kunder og brukere orienterer seg på nett og forventer at næringsliv, kommuner og offentlige instanser også er der. Liv-Inger Resvoll viste eksempler på smart bruk av nett og sosiale medier, men også på hva som kan skje om en ikke følger med.
Vi bruker massevis av tid på nett for å oppdatere oss, sjekke åpningstider og bli inspirert. Det er bare å ta inn over seg utviklingen, før andre gjør det. Tenk over hvilken posisjon dere vil ta, lag en digital strategi og avklar hvem som skal ha ansvaret for oppfølgingen, var noen av rådene fra Resvoll.
Mobilen har blitt viktigere enn pc'en for å holde seg oppdatert og handle på nett. Det stiller krav til hvordan man skriver innlegg og tar hensyn til hvilken setting folk er i når de leser meldingene. Forbrukerne er ikke bare opptatt av lavest mulig pris, de vil ha det enkelt 24/7. Det gjelder ikke bare om å oppfordre til salg, men om relasjonsbygging, faglig oppdatering og profilering av egne ansatte, kunder og brukere.
Dere som ikke har tilpasset nettsiden til mobilen, dere har en jobb å gjøre.
Liv-Inger Resvoll, Reddi
I tillegg til ei god nettside, gjelder det å bruke Facebook, Instagram og/eller Snap Chat til å spre budskapet. Konkurranser med relevans er topp.
I løpet av kursets tre timer fikk vi en rekke tips om digitale strategier, selvbetjening/nettbutikk og optimalisering av innlegg via Facebook og Google. Samtidig var budskapet å gi service utenom det vanlige, lage personlig kommunikasjon som engasjerer og treffer kundene i hjertet. Da skal du se at de deler opplevelsene. Ikke bare på Facebook, men også i samtale med kolleger og rundt middagsbordet. Gjerne uten å bruke en premie som lokkemiddel bare for å få flere likerklikk.
Linker som foredragsholder har delt med oss:
Facebook-algoritme: http://techcrunch.com/2014/04/03/the-filtered-feed-problem/
Facebook cheat sheet: http://www.adweek.com/socialtimes/techwyse-infographic-cheat-sheet-page-admins/439768?red=af
Kronikk i iTromsø, Globalisering 2.0: http://www.itromso.no/meninger/2015/10/29/Globalisering-2.0-11743892.ece
Artikkel om Essens Dagspa: http://www.itromso.no/nyheter/article10837046.ece
The Internet Is A Zoo: The Ideal Lenght Of Everything Online:
http://www.coolinfographics.com/blog/2014/12/1/the-internet-is-a-zoo-the-ideal-length-of-everything-online.html
Reddi har selv skrevet to innlegg om Facebooks konkurranseregler på bloggen:
http://reddi.no/facebooks-konkurranseregler/
http://reddi.no/tagging-i-facebook-konkurranser/
Og sist, men ikke minst følger link til presentasjonen på kurset delt via Dropbox