Ser mot sør

2020-03-10
Trygging av lokale arbeidsplasser og muligheten til å øke verdiskapningen for kundene på Helgeland, gjorde at Coop Helgeland SA valgte å fusjonere med Coop Midt-Norge SA.
– Dette er en fusjon vi har gjort av lyst, ikke av nød.

Det sier administrerende direktør Per Brochmann i Coop Helgeland SA, som med fusjonen bytter stillingsbeskrivelse til viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge SA.

Etter to år med grundige utredninger i samarbeid med tillitsvalgte, styre og eiere, valgte selskapet å fusjonere med kollegaene i sør. Brochmann beskriver Coop Midt-Norge SA som et stort selskap med en solid finansiell muskel, dyktige ledere og ansatte, og ikke minst et selskap som ønsker utvikling og satsing i de forskjellige lokalsamfunnene hvor de har butikker.

SOLID BÆREKRAFT
– Fusjonen gjør oss bærekraftig på alle områder hvor vi har virksomhet, fra butikk til eiendom, drift, finans og økonomi, sier han.
 
Brochmann beskriver konkurransen i detaljhandelen som tøffere de siste årene, hvor små aktører har måttet legge inn årene, mens store aktører har stått støtt. Med dette bildet som bakteppe, falt valget deres på den allerede solide aktøren Coop Midt- Norge SA.

MINDRE MARGINER
– Konkurransen i detaljhandelen er tøff, konkurrentene våre er gode og marginene på varene vi selger blir mindre. Samtidig øker andre kostnader. I Coop Midt-Norge SA får vi mer spisset kompetanse innen alle våre virksomhetsområder og ikke minst en finansiell muskel som tåler svingninger i markedet.
 
I tillegg blir verdiskapningen for medlemmene større i det nye selskapet, når kjøpeutbyttet økes fra 1 til 2 prosent. Det fusjonerte selskapet vil ha ei omsetning på vel 7,6 milliarder kroner i året.
 
DØGNÅPEN BUTIKK
Brochmann beskriver Coop som fremoverlent og veldig «på», når det kommer til å møte konkurranse.

– Vi har ikke råd til å stivne i én stil og fornyer butikkene våre hele tiden etter kundenes ønsker og markedets krav. I Oslo har vi for eksempel en døgnåpen butikk. Vi er også langt fremme med digitale tjenester, gjennom blant annet mulighetene «CooPay» og «Skann og betal».
 
DETTE ER COOP MIDT-NORGE SA
■ 1. mars 2020 fusjonerte Coop Helgeland med Coop Midt-Norge.
■ Kjøpeutbyttet dobles fra 1 til 2 prosent for Coop Midt-Norges medlemmer.
■ Eies av 240.000 medlemmer.
■ Driver 143 butikker i 27 kommuner fra Rana i nord til Røros i sør.
■ Estimert omsetning 2020: 7,6 milliarder kroner.
■ Coop Midt-Norge har ca. 2600 ansatte, hvorav vel 400 ansatte på Helgeland.
 
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt