Satser på dykkerturisme
Nå satser Ina Trælnes og samboer Jani Santala i Visit Plura på dykkerturisme på fjellgården Jordbru i Plurdalen.
– Vi ønsker å sette Mo i Rana på verdenskartet når det gjelder dykking generelt og grottedykking spesielt. Vi har nærhet til både fjell og fjord, og det er et stort potensial i hele regionen, sier Ina Trælnes.
Selskapet Visit Plura ble stiftet i desember 2016 og kom i drift våren 2017. Konseptet ble valgt ut som ett av de tre beste på etablererkurset som Visit Plura gjennomførte i regi av Rana Utviklingsselskap (RU). Visit Plura har også gjennomført FRAM-programmet via Innovasjon Norge.
16 KILO KAFFE
– Vi ønsker å sette Mo i Rana på verdenskartet når det gjelder dykking generelt og grottedykking spesielt. Vi har nærhet til både fjell og fjord, og det er et stort potensial i hele regionen, sier Ina Trælnes.
Selskapet Visit Plura ble stiftet i desember 2016 og kom i drift våren 2017. Konseptet ble valgt ut som ett av de tre beste på etablererkurset som Visit Plura gjennomførte i regi av Rana Utviklingsselskap (RU). Visit Plura har også gjennomført FRAM-programmet via Innovasjon Norge.
– Foreldrene mine har gjort mye av grunnarbeidet. De har i mange år tatt imot dykkere med nord-norsk gjestfrihet. På det meste gikk det med 16 kilo kaffe i måneden, da vet man at det blir litt for mye folk til bare å ha det som en hobby, smiler Trælnes.
Visit Plura startet som en familiebedrift, men fra januar i år har Jani kjøpt seg inn og tatt over sammen med Ina.
– Broren min har etablert snekkerfirma og har hatt nok å gjøre. Derfor starter vi to fra januar, men vi har fortsatt mye støtte fra familien. I første omgang er det dykkingen vi satser på, forteller Ina.
Jani Santala er den høyest kvalifiserte dykkeren i Skandinavia, og kan blant annet undervise i bruk av undervannsskuter, dypdykk og isdykking, i tillegg til grottedykking.
TIDLIG FASE
Visit Plura startet som en familiebedrift, men fra januar i år har Jani kjøpt seg inn og tatt over sammen med Ina.
– Broren min har etablert snekkerfirma og har hatt nok å gjøre. Derfor starter vi to fra januar, men vi har fortsatt mye støtte fra familien. I første omgang er det dykkingen vi satser på, forteller Ina.
Jani Santala er den høyest kvalifiserte dykkeren i Skandinavia, og kan blant annet undervise i bruk av undervannsskuter, dypdykk og isdykking, i tillegg til grottedykking.
– Han er også utdannet kokk, slik at vi har muligheten til å satse på mat. Men vi må vurdere konseptet og behovet i markedet. Vi er jo foreløpig i en testfase, der vi driver med markedsavklaring. Vi reiser en del rundt i verden for å promotere Visit Plura. Da får vi også se hvordan andre driver, samtidig som vi tar kurs, forteller Ina, som selv har tatt en rekke dykkersertifikat, med grottedykking som det siste i rekken.
– Det å være sertifisert dykker er viktig for å forstå markedet. For å kunne yte god service må man møte kunden, og teknisk dykking er et helt eget språk, understreker Trælnes.
INVESTERINGER
Visit Plura har investert for å kunne gi et ordentlig overnattingstilbud til dykkerne, med blant annet tørkerom og kompressor og sengeplass til 12 personer. De har også opprettet egen nettside med bookingsystem.
– Vi har det som trengs for å dekke behovene til dykkerne. Målet har vært å bygge opp tilbudet, slik at det er bra nok til at gjestene våre bare kan pakke ned sitt personlige utstyr i kofferten, så ordner vi resten. Dette er jo ikke nybegynnere, men folk som har dykket ei stund og vil ha nye utfordringer, forteller Trælnes, som også utreder muligheten for å tilby guidede turer i tørrgrotter i området på en bærekraftig måte.
En av de største utfordringene til Visit Plura framover er at det ikke finnes mobildekning og ikke nett i området.
– Den beste markedsføringen vi får er den kundene gjør selv. Når de ikke kan gjøre det mens de er der, blir det naturlig nok mindre av det, konstaterer hun.
Visit Plura er med i fellesskapet til Ranaregionen Næringsforening.
– Vi ønsker å støtte opp om regionen og å være synlige som en del av et bredt og variert næringsliv. Vi er jo stolte av plassen og ønsker at vi skal ha en tilhørighet i regionen – at folk skal føle at det er litt deres også, sier Ina Trælnes.
VISIT PLURA
– Det å være sertifisert dykker er viktig for å forstå markedet. For å kunne yte god service må man møte kunden, og teknisk dykking er et helt eget språk, understreker Trælnes.
Til sommeren skal de gifte seg, da blir det naturligvis grottebryllup. De som ikke dykker får stå ute og se det hele på storskjerm, er planen.
INVESTERINGER
Visit Plura har investert for å kunne gi et ordentlig overnattingstilbud til dykkerne, med blant annet tørkerom og kompressor og sengeplass til 12 personer. De har også opprettet egen nettside med bookingsystem.
– Vi har det som trengs for å dekke behovene til dykkerne. Målet har vært å bygge opp tilbudet, slik at det er bra nok til at gjestene våre bare kan pakke ned sitt personlige utstyr i kofferten, så ordner vi resten. Dette er jo ikke nybegynnere, men folk som har dykket ei stund og vil ha nye utfordringer, forteller Trælnes, som også utreder muligheten for å tilby guidede turer i tørrgrotter i området på en bærekraftig måte.
En av de største utfordringene til Visit Plura framover er at det ikke finnes mobildekning og ikke nett i området.
– Den beste markedsføringen vi får er den kundene gjør selv. Når de ikke kan gjøre det mens de er der, blir det naturlig nok mindre av det, konstaterer hun.
Visit Plura er med i fellesskapet til Ranaregionen Næringsforening.
– Vi ønsker å støtte opp om regionen og å være synlige som en del av et bredt og variert næringsliv. Vi er jo stolte av plassen og ønsker at vi skal ha en tilhørighet i regionen – at folk skal føle at det er litt deres også, sier Ina Trælnes.
■ Visit Plura ble stiftet i 2016 og drives av Ina Trælnes og Jani Santala. De satser på dykkerturisme ved Plura, Europas største vannfylte grotte.
Medlemsprofiler