Rekrutterer til regionen
Næringslivets rekrutteringsbehov
Prosjektet Heile Helgeland er forankret i et konkret behov i næringslivet, strategiene til kommunene på Helgeland, samt Nordland fylkeskommune.
– Det har bakgrunn i de utfordringene man møter med tanke på rekruttering av kompetanse til regionen, en stadig aldrende befolkning, i tillegg til at vi dessverre eksporterer en del unge i regionen. Prosjektet Heile Helgeland skal være litt motgift for dette. Vi har ikke vært tilstrekkelig gode på å kommunisere ut hvilke muligheter som finnes i regionen, både når det gjelder karriere og fritidsaktiviteter. Vi vil vise frem hvor godt det er å leve på Helgeland, sier han.
Ser seg tilbake
Kleftås er selv fra Mo i Rana. Tok en bachelor i økonomi på Campus Helgeland og gjennomførte deler av studiet i Nürnberg, Tyskland.
– Da jeg var ferdig med bacheloren, følte jeg at jeg måtte ut og se litt mer, og målet mitt var alltid å ta en mastergrad. Det hadde jeg lyst til, og jeg hadde funnet min retning innenfor innovasjon og entreprenørskap. Så da dro jeg til NTNU i Trondheim for å ta master. Jeg var ett år i Trondheim, og så ble det åpnet opp for at man kunne ta et internship. Da tok jeg kontakt med Kunnskapsparken Helgeland. Jeg hadde alltid lyst til å flytte tilbake til Mo i Rana, og da denne muligheten bød seg, passet det å komme tilbake og gjøre nytte av kompetansen jeg hadde tilegnet meg under studiene.
Han tror Helgeland i stadig større grad enn tidligere, er en attraktiv region å komme tilbake til.
– Jeg er i den aldersgruppen hvor flere av mine venner begynner å fullføre masterutdannelsen sin, og leter etter attraktive jobbtilbud, og da er det fleresom begynner å se seg tilbake. Det kan jo være at det henger sammen med dagens koronasituasjon, men kanskje er ikke jobbmarkedet i de store byene så rosenrødt som mange forventer.
Jobber med synlighet
– Unge, nyutdannede mennesker søker jo etter spennende karrieremuligheter, og det er ikke et mindre spennende næringsliv her i regionen. Vi har en industri som er fremoverlent, store og gode offentlige institusjoner, og et variert, privat næringsliv, forteller Kleftås.
Heile Helgeland har satt fokus på ledige stillinger, nettopp fordi det kan være utfordrende for mange bedrifter å rekruttere kompetanse.
– Dette gjelder spesielt IT-kompetanse, rett og slett fordi etterspørselen er så stor, over hele landet. Da må man kunne lokke med noe mer enn gode lønninger. Dette prøver vi å synliggjøre gjennom våre digitale kanaler.
Heile Helgeland presenterer hver måned de 10 mest spennende stillingene i regionen. De saumfarer jobbportaler som Finn.no, Nav.no og det de ellers plukker opp gjennom sitt nettverk.
– Unge, nyutdannede mennesker søker jo etter spennende karrieremuligheter, og det er ikke et mindre spennende næringsliv her i regionen. Vi har en industri som er fremoverlent, store og gode offentlige institusjoner, og et variert, privat næringsliv, forteller Kleftås.
Heile Helgeland har satt fokus på ledige stillinger, nettopp fordi det kan være utfordrende for mange bedrifter å rekruttere kompetanse.
Rom for ambisjoner
De forteller også de gode historiene, slik at leserne kan bli bedre kjent med bedriftene, hva de står for og hvilke visjoner de har.
– Det har vært viktig for oss å binde sammen næringsliv og kommuner på Helgeland, og samle de initiativene og opplevelsene som er samlende i regionen. Det trenger vi mer av, og det er helt perfekt for meg å få jobbe med et slikt, samlende prosjekt. På Helgeland er det rom for mennesker med ambisjoner og det burde vi bli flinkere til å vise frem. Nyutdannede med ambisjoner kan fort få tillit og ansvar hos bedriften. Man blir lagt merke til og man får en klapp på skuldra. Om man har litt nye tanker og idéer, så blir det godt mottatt. Jeg opplever at folk er nysgjerrige, og synes det er gøy at unge folk med kompetanse flytter tilbake til regionen. Alt dette skal vi bli flinkere til å kommunisere ut.
Mono