Regional transportplan
Oppdatert 31.08.2016
Regional transportplan (RTP) strategidel 2018-2029 er ute til høring med frist 1. september. Fylkesrådet skal på bakgrunn av innspillene legge fram et endelig forslag til behandling i Fylkestinget 3-5 oktober.
I planforslaget viser de til at lufthavnene i fylket må omstilles i tråd med samfunnsutviklingen og behovet i luftfarten, slik at lufthavnenes rolle kan styrkes og at kostnadene ved lokale lufthavner samlet reduseres med 100– 150 mill. kr innen 2019. De poengterer også at det snarest bør komme en avklaring fra regjeringens side om finansiering og realisering av flyplassen på Hauan.
Handlingsprogrammet for planen vil bli utarbeidet gjennom en egen prosess som starter opp etter sommerferien. Handlingsprogrammet skal vedtas i fylkestinget i juni 2017.
Ranaregionen Næringsforening (RNF) er enig i visjonen «Samferdsel skal binde sammen Nordland – og Nordland med resten av verden». Og trekker fram at transportplanen må ses i sammenheng med framtidens utbyggingsmønster og næringsstruktur, inkludert den digitale motorveien med utbygd industriell fiberkapasitet. Næringsutvikling, arealplanlegging og forutsigbarhet er en del av transportplanleggingen. Dessuten er det behov for en mer tydelig strategi for knutepunkt og transportkorridorer. Blant annet er eksportindustrien i Mo i Rana avhengig av oppgraderte transportløsninger for å lykkes med sine ambisiøse mål – og det haster.
Vi trenger en transportplan som er tydelig på hvilke knutepunkt og transportkorridorer som skal prioriteres framover, ikke bare sør-nord, men også øst-vest. For å styrke konkurransekraften og koble oss tettere på EUs kart må transporten og logistikken mot Sverige og Finland langs E12 og TEN-T transportnettet løftes opp i planen.
Trine Rimer, daglig leder Ranaregionen Næringsforening