Passerer 10 millioner for første gang

2017-12-21
Havblikk fortsetter å vokse. Med Aurora restaurant og livescene på plass, passerer de for første gang 10 millioner kroner i omsetning.
[caption id="attachment_10201" align="aligncenter" width="2300"]Nina Rødahl Friis sitter i Aurora, restauranten ved Havblikk Nina Rødahl Friis i restauranten som hun føler hun kan kalle et av Helgelands beste kjøkken.[/caption]

Havblikk fortsetter å vokse. Med Aurora restaurant og livescene på plass, passerer de for første gang 10 millioner kroner i omsetning.




Publisert 21.12.2017




Nina Rødahl og Bjørn Arne Friis kjøpte og overtok Havblikk Camping på Nesna 1. januar 1998, og nærmer seg med det med stormskritt 20-årsjubileum. I deres første driftsår var omsetningen på 1,8 millioner kroner. I fjor var den vokst til 6,5 millioner kroner. I år, med Aurora restaurant og livescene ferdig, var målet en omsetning på ti millioner kroner. Det klarer de – en omsetningsøkning på godt og vel 50 prosent.

– Det er mye, sier Nina Rødahl Friis, daglig leder i Havblikk.

[caption id="attachment_10203" align="aligncenter" width="2300"] Nina sammen med mannen Bjørn Arne og sønnen Lasse.[/caption]

De bruker bare Havblikk, men selskapet heter egentlig Havblikk Camping. Det er bare det at de er blitt så mye mer enn en campingplass. Med kjøpet av den gamle driftsbygningen til Helgeland Kraft på nabotomta var det klart for en ny ære. De hadde lenge jobbet med planer for hotell og restaurant. Med investeringen i 2015 kunne de etablere restaurant og konferansesenter med livescene. I tillegg til restauranten og det store konferanserommet med scene, er det tre møterom i bygget. Totalt ble 20 millioner kroner investert. Møterommene ble tatt i bruk allerede i fjor sommer, mens restauranten sto klar i mars.

Når vi kommer på besøk, har de nettopp sendt fra seg 50 besøkende fra Rana kommune. Uka før hadde Hemnes kommune en samling her for 40 stykker. Konferansesenteret har blitt enda mer populært enn de hadde sett for seg.

– For grupper på 15-25 personer er møterommene perfekt. Men vi har hatt større grupper enn det. I rommet med livescene er det ikke nok kontakter. Det skal vi gjøre noe med. Alle trenger å få ladet maskiner og telefoner, sier Friis.

Maten faller i smak


45 personer kan overnatte på Havblikk samtidig – på hvert sitt rom. Totalt har det blitt 13.500 overnattinger i år. I restauranten er det servert 1.290 porsjoner av kveite. Kveita er bestselgeren og inngår også i noen av de 1.100 treretterne som også er servert. Nettopp maten er viktig for Nina Rødahl Friis.

– Det aller, aller artigste er at vi serverer så bra mat. Målet er å være et av Helgelands beste kjøkken, og det føler jeg at vi kan si at vi er. Det er fordi vi parrer gode råvarer med godt håndverk. Jeg har sans for gode smaker, sier hun og deler ut ros til kjøkkensjefen Maciek Stasiak, opprinnelig fra Polen, men som snart blir nesnaværing etter å ha bodd på Mo en stund.

[caption id="attachment_10202" align="aligncenter" width="2300"] Kjøkkensjef Maciek Stasiak har tidligere jobbet på Kypros og i Storbritannia – i tillegg til at han har erfaring fra Kreo, No3 og Tinde i Mo i Rana. Nå disker han opp med de lekreste retter på Aurora.[/caption]

– Det er utrolig artig å kunne servere økologisk utegangersau fra Hugla og laks fra Kvarøy som er best i verden på miljøvennlig oppdrett. Vi får den helt fersk. Slaktes det laks på tirsdag, så har vi fisken her samme kveld klokken 21.00. I går kveld da vi trengte mer lammeskank, var det bare å hente på ferga. Vi får kveite og breiflabb morgenen etter at den er tatt opp ved Nesøya. Egg får vi omtrent rett ut av høna på Mehus. Det gjør sitt til at sauser og alt er fantastisk på smak. Det er kort og ureist mat.

Bobilturister vender tilbake


Etableringen av restauranten har også gjort sitt til de har oppdaget en ny turistgruppe. Bobilturister har gjerne et rykte på seg for å være litt kjip. Det stemmer ikke lenger. I hvert fall ikke for de norske.

– Det er en gruppe som kjøper gode opplevelser, og da også mat som opplevelse. De har valgt bort storbyer og Europa for å kjøre bobil og oppleve eget land, sier Friis.

Nesna falt i smak for flere av dem. Flere kjørte Kystriksveien nordover og stoppet en natt på Havblikk, der de kjøpte god mat og drikke på Aurora. Etter å ha snudd nordpå et sted, kjørte de E6 sørover. Men da de kom til Mo, tok de nok en avstikker til Nesna for en ny matopplevelse.

– Da står de ei natt ekstra her med bobilen og legger igjen penger på mat og vin. Dagen etter tar de ferga, før de kjører Toventunnelen og kommer seg på E6 igjen, forteller Friis.

Må gjøre seg klar til vekst


Hun mener reiselivsnæringen på Helgeland må ruste seg for vekst. For den kommer. Flyplass eller ikke. Men en stor flyplass vil gi de beste forutsetningene.

– Den vil gi muligheter for volum. Det er ingen gjester som kommer til å sitte i ro på Hauan. De kommer til å spre seg utover Helgeland. Jeg er mest opptatt av dem som skal inn til Helgeland, og ikke dem som skal ut herfra, slår hun fast.

– På kysten, som jeg kjenner best, er det viktig at vi får flere etableringer. Det må være muligheter for volum både på overnattinger og mat. Byene våre er bra oppsatt med fasiliteter. På Rabothytta er det utrolig mye folk. Noen burde se muligheter og gjøre noe ut av det, det er et mulighetsrom.

Aktiv i naturen


Hun mener også det er viktig å jobbe videre med aktiviteter, og nevner Rana Spesialsport, Naturlige Helgeland og Hav og Fritid som bedrifter Havblikk samarbeider med på dette feltet.

– Helgeland er virkelig en destinasjon for folk som er aktiv i naturen. Når det gjelder kajakkpadling har vi en posisjon i verden. Det er tre steder du må oppleve som kajakkpadler – Helgeland, Bohuslän og Australia, sier Friis og nevner sykkelopplevelser som en annen mulighet for Helgeland.

– Potensialet er der for å tilrettelegge. Men vi må ikke ”overtilrettelegge”, slik at vi mister vår sjarm. Vi må beholde følelsen av å være i naturen, av å være alene – samtidig som det er trygt.

[caption id="attachment_10204" align="aligncenter" width="2300"] Nina og mannen Bjørn Arne i ferd med å rigge klart for julebord.[/caption]

HAVBLIKK



  • Reiselivsbedrift på Nesna. Tilbyr overnatting/camping, kurs og konferanser, i tillegg til restaurant og livescene.

  • Hadde i sommersesongen i år 22 ansatte, mot 15 i fjor. Totalt er rundt ti stykker ansatt nå i kurs- og konferansesongen, dog ikke alle på full tid. Målet er å rekruttere flest mulig lokalt.

  • Hadde driftsinntekter på drøyt seks millioner kroner i fjor, og endte med et årsresultat på 273.000 kroner. I år passerer bedriften for første gang ti millioner kroner i omsetning.

facebook

Siste nytt