På høy tid at Bustneslia prioriteres
Utbedring av Bustneslia er den viktigste saken for NHO Nordland og Ranaregionen Næringsforening i innspillene til Regional Transportplan(RTP). Vi har forståelse for at fylkesrådet vil avvente en eventuell investeringsbeslutningtil behandling av RTP for å sikre helheten i samferdselsprioriteringene. Samtidig har utbedring av Bustnesliavært høyt på fylkestingets agenda gjennom flere år. I tillegg utelukkes utredede alternativer allerede nå, og det antydes at saken skal utredes nok en gang. Det foreligger heller ikke en god nok plan for kortsiktige tiltak. Med dette som bakteppe mener vi det er uheldig at Nordland Fylkeskommune igjen skyver utbedring av strekningen fram i tid. I april i fjor hadde vi et dialogmøte med samferdselsråd Bent Joacim Bentzen. Bedrifter fortalte om hvor krevende denne veistrekningen er på vinterstid, selv for erfarne sjåfører med godt skodde trailere. Nå er vi på vei inn i en ny vintersesong med stor risiko for alvorlige hendelser, og uten løsninger eller framdriftsplan på plass.
Sjåførene og bransjene som er avhengige av denne strekningen er først og fremst opptatt av liv og helse. Utbedring av Bustneslia er også et viktig næringspolitisk spørsmål. Strekningen er en flaskehals for å nå målet i den regionale «kyst-til-marked» strategien. Det forventes i tillegg en økning i næringstrafikken på strekningen, spesielt i forbindelse med økt sjømatproduksjon.
NHO Nordland og Ranaregionen Næringsforening oppfordrer Nordland Fylkeskommune til å få på plass en barmarksstrategi snarest. Det vil da være avgjørende å ha dialog med næringslivet i forkant og underveis for å sikre at dette tiltaket har tilstrekkelig effekt. Samtidig er det nødvendig med fortgang i prosessen for varig utbedring av Bustneslia. Statens Vegvesen var tydelig i 2017 om at tunnel gjennom Bustneslia er det anbefalte alternativet.
Vi stiller oss bak anbefalingene og prioriteringene fra Indre Helgeland Regionråd, og har følgende oppfordring til fylkespolitikere:
- Å få på plass en barmarkstrategi nå.
- En forpliktende framdriftsplan for utbedring av Bustneslia må komme på plass. En eventuell ny utredning må bygge på den kunnskapen som allerede finnes gjennom forprosjektet fra Statens Vegvesen i 2017, og skje på mest mulig effektiv måte for å sikre framdrift i prosessen.
- Fylkeskommunen bør posisjonere seg for samfinansiering med staten. Økningen i NTP 2022-2033 og Hurdalsplattformen åpner for større statlige bidrag. Vi bidrar gjerne i en slik prosess videre.
Med vennlig hilsen,
Ingvild Skogvold, Leder i Ranaregionen Næringsforening
Daniel Bjarmann-Simonsen, Regiondirektør NHO Nordland