Opplevelsesnæringen må samarbeide mer, det gir i sum flere gode opplevelser.
Salgssjef May Britt Paulsen i XXLofoten var klar i sin tilbakemelding da aktører fra opplevelsesnæringen og utviklingsmiljø møttes på Bakeribygget fredag 17. oktober.
- Start med noen unike opplevelseskonsepter og selg inn naboen. Og så må dere ha et flaggskip, slik som Thon Lofoten, ref. til direktørens uttalelse i avisutklippet over.
Thon Lofoten fokuserer på å være særdeles god på det som skjer innad på hotellet, samtidig som de støtter opp om de andre lokale aktørene. Det har gitt ringvirkninger og i sum mange flere positive opplevelser.
En av grunnene til at XXlofoten har lyktes så bra er at de har smalnet inn arbeidsområdet og jobbet mot forretningssegmentet for å skape helårsdrift og sunn økonomi. Ikke minst har de samarbeidet godt med andre reiselivsaktører i Lofoten. Og de har lyktes til gangs. Blant annet ble de i 2012 kåret til årets reiselivsbedrift.
Møtet i Bakeribygget ble arrangert av RU og RNF. Et møte for å bli inspirert av XXLofoten og se på mulige fellesprosjekter i vår region. I tillegg til XXLofoten var det representanter med fra Nordland Teater, Lovundkokken, Hemnes Jazz, Helgeland Reiseliv, 360 grader nord, Hemnes kommune, Orrhaug gård, Sætergrotta, Meyergården hotell, Kunnskapsparken Helgeland, RNF og RU.