Oppdatert for å oppdatere

2017-10-27
Algoritmer, endringer og trender i sosiale medier sørger for å holde Tonje Ødegård Strifeldt og Sofix på tå hev.
[caption id="attachment_9682" align="aligncenter" width="2300"] Tonje Ødegård Strifeldt og Sofix holder til i det kreative kontorfellesskapet Væxt.[/caption]

Algoritmer, endringer og trender i sosiale medier sørger for å holde Tonje Ødegård Strifeldt og Sofix på tå hev.




Publisert 27.10.2017




Sofix er den relativt ferske bedriften hun er daglig leder for og medeier i, det siste sammen med Ida Moss. Etter en litt forsiktig start på tampen av fjoråret og drift av selskapet ved siden av studiene, er hun klar for full satsing nå. Sofix tar seg av sosiale medier for andre bedrifter, slik at disse kan konsentrere seg om sin kjernevirksomhet.

Fordypet seg i sosiale medier


– Det vi er god på er det å kunne algoritmene og trendene, og samtidig passe på at det ikke bare er annonseinnlegg. Man må ikke bryte algoritmens regler, da blir det ikke stor nok rekkevidde for vårt innlegg. Google gjorde rundt 400 endringer i sine algoritmer i 2014, og Facebook endrer også stadig. Det er litt å holde seg oppdatert på og følge med på. Det er ikke sikkert det som fungerte for en måned fungerer i dag. Det holder meg på tærne, det er en utfordrende jobb, sier Strifeldt.

Hun har fra tidligere erfaring med å håndtere Facebook-sider. Det sparket liv i en interesse for sosiale medier som hun også tok med seg i studietiden. I løpet av fire år ved Campus Helgeland var hun innom ulike fag som økonomi, ledelse, markedsføring, personalledelse og kompetanseutvikling. I bacheloroppgaven skrev hun om hvordan Facebook har endret bedrifters markedsføring, og om strategier for markedsføring på den sosiale plattformen.

– Jeg ønsket å forske litt på Facebook, det er ikke så mange studier som har vært fordypende i emnet. Faktisk var jeg den første studenten ved Nord universitet som skrev en bacheloroppgave om Facebook, forteller hun.

Sofix skreddersyr


Hun var derfor ikke sen å be da Ida Moss tok initativet til å starte selskapet.

– Vi håndterer sosiale medier for andre bedrifter, og da i hovedsak Facebook. Det er det de fleste vil ha hjelp til, sier Strifeldt.

– Vi holder også kurs, der vi skreddersyr etter kundens behov. Det gjør vi også når det gjelder håndteringen. Det er viktig å bli kjent med bedriften, at kunden opplever bedriftens identitet når vi poster. Hver bedrift har sin egen personlighet, og det er veldig viktig å ta vare på.
facebook

Siste nytt