sofix
Tonje Ø. Strifeldt gründet Sofix da hun var 23 år gammel, en bedrift basert på konsulenttjenester om sosiale medier, særlig Facebook. Foto: Mye i media

Ung og gründer

2021-04-20
Tør å satse på ideen din, søk hjelp til den, og sørg for at du starter opp nøkternt og realistisk.
Dette er tre på topp-rådene til deg som har en idé til en ny bedrift eller et nytt produkt. Ordene kommer fra Tonje Ø. Strifeldt, 28 år ung og gründer som har lyktes. Hun etablerte Sofix for fem år siden mens hun fortsatt var student.

Skrev bachelor om gründerideen sin

– Over en kaffe kom Ida M. Moss opp med ideen til det som ble Sofix. Hun hadde oppdaget at mange bedrifter ikke hadde innsett hvor stor effekt markedsføring på sosiale medier kunne ha. Da tenkte vi at det måtte være mulig å starte en bedrift som utelukkende baserte seg på dette. Jeg tente på idéen og vi bestemte oss for å samarbeide, hun som styreleder og jeg som daglig leder, forteller Strifeldt.

Slik startet gründerreisen mot det som ble Sofix, et konsulentfirma som bistår bedrifter med markedsføring på sosiale medier.

Fagene Strifeldt i hovedsak studerte var forretningsutvikling, økonomi, markedsføring og ledelse. Dermed hadde hun allerede relevant fagkunnskap med seg da hun startet arbeidet med å gründe Sofix. Parallelt med gründerjobben skrev hun bacheloroppgave om hvilke strategiske muligheter det ligger i å bruke Facebook som markedsføringskanal for bedrifter.

Mye hjelp å finne

– Det var helt klart en fordel å ha all den teorien med seg da jeg startet Sofix. Men for deg som har en gründeridé du vil jobbe videre med, er det viktig å understreke at det finnes mange mennesker, bedrifter og kurs som kan hjelpe deg. Benytt deg av de hjelpemidlene som finnes, er hennes innstendige oppfordring.

Og kanskje vel så viktig:

– At du virkelig brenner for ideen din. Det er mye jobb å starte opp, men når du brenner for noe er du ikke redd for jobbmengden. Det oppleves utrolig artig og ikke minst veldig givende å få lov til å jobbe med noe du brenner for. Det er hennes erfaring og refleksjon.

Flere nøkkelfaktorer

En nøktern oppstart og endringsvillighet er nøkkelfaktorer Strifeldt nevner som avgjørende for at Sofix lyktes:

– Vi startet forsiktig og bygde opp bedriften. Vi prøvde oss fram og feilet selvfølgelig noe. Det man ser for seg først, blir ikke nødvendigvis det du ender opp med. Det må man være forberedt på, og man må være villig til å endre på ideen eller konseptet sitt.

Konstant utvikling og nettverk er også sentrale faktorer for at Sofix lyktes, mener hun.

– Å etablere og bygge nettverk bør du tenke på fra dag én som gründer, og det bør fortsette å være i fokus hele tiden, sier Strifeldt.

Hun anbefaler å bruke mennesker du allerede har rundt deg

– Finn de folkene og bedriftene som kan hjelpe deg i gang, som Innovasjon Norge, Kunnskapsparken og Rana Utvikling. Kanskje kjenner du noen som allerede har gründet noe. Vær heller ikke redd for å finne deg en mentor. Det kan for eksempel være noen som du synes er flink eller som du ser har lyktes. Å starte opp en bedrift uten fokus på nettverksbygging gjør at du går glipp av ganske mange muligheter, og vil sannsynligvis være ganske ensomt.

Fikk aksept

Hun har møtt få skeptiske holdninger til det å være ung og gründer.

– Tvert imot har jeg møtt aksept fordi jeg kom inn med ny kompetanse som bedriftene trengte.

Da hun startet innsalget av Sofix sine tjenester til bedrifter, opplevde hun at de fleste var klar over at det var viktig å bli bedre på sosiale medier.

– De kjente på de samme utfordringene som vi baserte Sofix på, og jeg opplevede at de stolte på kompetansen i Sofix som følge av bacheloren min.

Mange fordeler som ung

Om forskjellen mellom å være ung gründer sammenlignet med en som har flere års erfaring fra yrkeslivet, sier hun følgende:

– Eldre har ofte et større nettverk å ta av, i tillegg til den lengre erfaringen. Unge er gjerne kreative og ikke like «satt» i faste måter å løse utfordringer på. Utviklingen går fort og for unge er det kanskje enklere for å tenke nytt eller omstille seg. Her vil jeg også legge til at jeg har fått mange gode råd fra eldre gründere, mer erfarne folk, som har møtt på de samme problemstillingene jeg har og som har ledet meg frem til løsningen.

De siste årene har Strifeldt hatt enda en rolle innenfor gründertilværelsen. Som daglig leder hos Væxt Mo i Rana har hun fulgt opp andre gründere. Men akkurat i disse dager trer hun helt ut av gründerlivet. Tonje Ø. Strifeldt starter i ny jobb som sosiale medier-rådgiver hos mediebyrået Riktig spor, så nå er Sofix straks historien om en gründeridé som lyktes.
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt