To arkitektfirmaer - like løsninger
Dette så og opplevde de to landskapsarkitektfirmaene SLA og White, da de uavhengig av hverandre kom til Mo i Rana i vinter for å sanke grunnlag til sine mulighetsstudier. Men de så også dette:
– Mo i Rana har klart å vise at dere klarer å lage flotte byområder på relativt kort tid. Dere må fortsette i den ånden og bygge skikkelig fine ting. Det sier arkitekt Mads Engh Juel i White arkitekter. Han mener for eksempel parken nedenfor Amfi og promenaden langs fjorden.
– Det er allerede mye spennende som skjer i Mo i Rana innenfor innovasjon, så jeg tenker at dere kan være stedet som går foran når det kommer til god, fremtidsrettet byutvikling og være veiviser for resten av landet innenfor bærekraftige, naturbaserte løsninger. Det sier Lead design architect i SLA, Erling Christoffer Forfang.
I sommer presenterte de to arkitektfirmaene sine forslag til løsninger for et penere og mer aktivt sentrum – og som også er bygd for fremtiden:
- Flere grøntområder som legger til rette for både mennesker, biologisk mangfold og dyreliv.
- Flere steder hvor man kan oppholde seg i sentrum, gjennom fysisk aktivitet eller felles opplevelser.
- Bedre og tydeligere sammenheng mellom områdene i sentrum.
- Tettere samspill mellom bygninger og byrom, og mer kombinasjon av privatboliger og næringsareal.
- Fjerne parkeringsplasser inne i sentrum rundt Havmannaksen.
- Tiltak som tar hensyn til klimaendringer.
Slik kan man i hovedsak oppsummere forslagene i mulighetsstudien.
Førsteetasjer blir avgjørende
– Sats mer på felles opplevde rom, kommer det fra begge arkitektene. Mer konkret foreslås det for eksempel mer kombinasjon av boliger og næring, men hvor man viser at man satser hardt på byrommene gjennom å være bevisst på hva man putter inn i førsteetasjene.
– Her må man sørge for at førsteetasjen har en type næring som fungerer godt med området utenfor bygget, Dette må gjøres i god dialog med huseierne. Se på om det er grøntområde eller handlegate utenfor, sier Engh Juel i White.
Om parkeringsplasser
Begge er også enige om at parkeringsplasser i selve sentrum må kraftig ned. Men da må det også legges til rette for annen type mobilitet, som å gå, sykle, sparkesykle og ta buss.
– Samtidig må man ivareta de som trenger bilen for å komme til sentrum, sier Engh Juel.
Et annet konkret eksempel er å erstatte parkeringsplassene utenfor rådhus og kino, med vannspeil om sommeren og skøytebane om vinteren.
I dag kommer man ikke unna å tilpasse seg klimaet i byutviklingen:
– Dere bør lage en robust by som kan imot store nedbørsmengder. Men vannet skal ikke bare ledes bort. Regnvannet er en ressurs som kan bli vann til planter eller vannspeil, og til glede for byens folk og fugler, sier Forfang i SLA.
Begge arkitektene peker på offentlig-privat samarbeid som en av nøklene for mer liv i dagens byrom.
– Fortsett det gode samarbeidet dere har her, og tør å teste ut ideer, sier Forfang.
Testing
– Se for eksempel på mulighetene for å la butikker eller serveringssteder trekke ut på gata i et område i en periode, foreslår Forfang i SLA
Han viser til at de gjorde dette i ei gate på Grønland i Oslo, i samarbeid med Oslo kommune.
– Noen var så klart skeptiske, andre mer positive. Men resultatet ble at aktørene som ble med på prosjektet fikk mer besøk, forteller Forfang.
Nå skal Oslo kommune gjenta dette i ett år, for å få med seg vinteren.
Dette med å teste aktivitet i et byrom nevner også White arkitekter i flere av sine forslag.
Ett av poengene til arkitektbyråene er at en by er i stadig endring og bevegelse, og at man derfor ikke må være redd for å teste ut tiltak i en periode.
– Da ser man hva som fungerer og tiltrekker seg folk, og hva som eventuelt ikke passer, sier de.
De er svært positive til byutviklingsprosjektet og merker en drivkraft for dette i Rana-samfunnet:
– Da vi kom til Mo i Rana i vinter merket vi at det var «vind i seilene» her. Nå er vi spente på fortsettelsen, avslutter Mads Engh Juel i White arkitekter.
– Jeg opplever den fremoverlente mentaliteten i Mo i Rana som et godt grunnlag for ei god byutvikling, sier Erling Christoffer Forfang i SLA.