Trine Rimer fra Nordland Teater er klar til å ta i mot europeere neste sommer gjennom prosjektet The Trail Way. Foto: Mye i media.
Stopp opp og nyt Nordland tett på
Nordland Teater er i gang med å planlegge og produsere utstillinger, krigsdrama og geopoesi på nye scener og i digitale kanaler som en del av programmet til Bodø2024. Blant annet skal fire teaterforestillinger basert på lokal krigshistorie spilles på utvalgte steder langs Nordlandsbanen i juli og august 2024.
– Behandlingen av krigsfangene og forholdene under tvangsarbeidet ved byggingen av Nordlandsbanen og E6 over Korgfjellet og Saltfjellet er et av de mørkeste kapitlene i den norske krigshistorien. War Travels tar for seg både enkeltskjebner og storpolitiske forhold, og minner oss på hva som har skjedd, skjer og kan skje igjen, forteller Rimer.
I kjølvannet av «War Travels» har det utviklet seg et nytt og større samarbeid rettet mot grønn kulturturisme, legger Rimer til.
Med støtte fra Innovasjon Norge har et tyvetalls sentrale kultur- og reiselivsaktører avdekket potensialet for et innovativt opplevelseskonsept rettet mot ansvarlige turister som vil utforske vår unike arktiske landsdel. Det jobbes lokalt med innholdet både i Trofors, Mosjøen, Bjerka, Mo i Rana og Lønsdal, forteller Rimer.
Ved Trofors vil det være mulig å lære om laksehistorien, overnatte på "Ut på Neset", og prøve elverafting. I Mosjøen venter historiske vandringer, Fru Haugans og Helgelandstrappa. På Bjerka blir det museumsbesøk, Okstindan og Rabothytta. På Saltfjellet blir det Nordland Nasjonalparksenter, samiske opplevelser, geopoetiske vandringer og krigshistorier. Hva med Mo i Rana? Det må avklares, ellers går toget, smiler Rimer.
Målet er å lage et bærekraftig opplevelseskonsept som fortsetter å blomstre og tiltrekke besøkende i årene som følger etter 2024. Ved å knytte natur og kultur sammen, håper initiativtakerne å bidra til den voksende kulturturismen.
– Ideen bak «The Trail Way» handler om ikke bare om å oppleve den imponerende naturen; det er vår sjanse til å fortelle historier som har formet regionen. Alt fra krigen og oppbyggingen av jernbanen til lokal kunst, lokalmat og artsmangfold, vil hvert stopp på strekningen gi et dypdykk inn i den lokale kulturen og hvilken betydning den har og har hatt for dagens Nordland.
Partnerskapet med reiselivsorganisasjoner og teknologibedrifter kan styrke hver og en av aktørene som er med. En viktig del er bruken av digitale verktøy i formidling og salg.
I juni til august neste år vil et begrenset antall gjester kunne delta på en reise gjennom Nordland som kombinerer naturskjønnhet, kultur og historie. En sjanse til å gå av toget, for å utforske og lære. Hver stopp vil være unik, og gi en smak av hva Nordland har å by på.
– Nordland har en rik kulturarv med levende bygder og lokalsamfunn for besøkende som verdsetter og respekterer denne typen opplevelser tett på naturen. Vi håper å bygge et merkenavn som enkelt kan brukes i markedsføringskampanjer og som kan tiltrekke seg de rette reisende og inspirere dem til å utforske Nordland på vår egen måte, avslutter Trine Rimer.