Steinar er stolt Sentrum Auto-eier: – Vi har er et fryktelig godt renommé i Mo i Rana
– Det er veldig behagelig å være Sentrum Auto-eier, sier Skåren.
Han har vært så lenge i bilbransjen at han tørr nesten ikke si hvor lenge. Det begynte med sommerjobb, innom delelager og kundemottak, før han ble bilselger.
– Og så har årene gått. Og da de forrige eierne ønsket å gå av med pensjon, så var veien kort.
Men det var ikke selvsagt at det skulle gå bra.
De første kveldene etter at han signerte kjøpskontrakten innrømmer han at det var litt vanskelig å sove.
– Men vi har vært heldige, og fått det til. Men så har vi har det beste merket i bilbransjen da, mener jeg.
Verdt risikoen
For fem år siden var 65 enkeltstående Ford forhandlere, nå er det 25. Sentrum Auto er én av dem. Bedriften har 13 ansatte, noe de har hatt stabilt i alle år.– Det er sjeldent at noen slutter her, sier han.
Skåren tror det handler om at det er høy takhøyde, og at alle har det gøy på jobb.
Selskapet er satt opp slik at alle vet hva som er deres arbeidsoppgaver når de kommer på jobb, noe som gjør det ganske strømlinjeformet.
– Det er ganske selvgående her. Så om jeg drar på ferie i tre uker, så ser det akkurat likt om som da jeg dro.
Selv om han til dags dato aldri har brukt opp all ferien sin. Det handler ikke om at han ikke tørr å ta seg fri fra jobben, men om at han trives så godt med den, at han ikke har behov for fri.
– Og så er det noe med at jeg eier selv. Du får en helt annen nærhet til det.
I dag er Sentrum Auto én av bare to bilforhandlere i Rana, som er lokaleid.
– Alt av skatt på overskudd, og alt av kapital som skapes her, blir igjen i kommunen.Skåren er stolt over at bedriften kan gi tilbake til kommunen gjennom skatt, og at de skaper arbeidsplasser.
– Vi har er et fryktelig godt renommé i Mo i Rana, og det har ikke kommet rekende på ei fjøl. Det er en kontinuerlig jobb vi gjør, som vi jobber med på daglig basis.
Gasellebedrift
I fjor ble Sentrum Auto kåret til Gasellebedrift, men det er ikke den prisen som henger høyest hos Skåren. Han forteller at det er en ganske enkel forklaring på dette med Gasellebedrift.I 2023 ble det moms og engangsavgift på el-bil. Så for at kundene skulle unngå engangsavgift og moms 01.01.23 ble bilene registrere i desember 2022. På den måten sparte kundene rundt 50.000 kroner. Og derfor ble tallene for 2022 litt oppblåste.
– Vi registrerte over 40 biler fra midten av desember. Men bilene ble ikke fysisk levert her før i februar og mars.
Frem til mars 2023 hadde de knapt nok kapasitet til å selge biler, med så mange biler som skulle leveres.
– Så derfor ble det en treg start på første kvartal i 2023, naturlig nok. Men 2023 ble også et veldig bra år for oss. Vi har et potensiale i omsetning med den arbeidsstokken vi har, på mellom 80-100 millioner. Der ligger potensialet. Og så blir resultatet på en plass mellom tre og seks millioner i året.
Skåren og Sentrum Auto kan også se tilbake på flere Europeiske service-priser.
– Disse prisene henger veldig høyt. Vi blir målt på absolutt alt, og når du er innenfor topp fem i Norge, da får du den prisen. Det er jeg veldig stolt av.
13 år etter at Skåren overtok rattet er han helt klar på at det har vært verdt risikoen han tok da han kjøpte bedriften, og at han nå sover godt om natten.
Mono