Natre Vinduer

Teamleder Nikolai Gouda (t.v.) og produksjonsleder Frank Roger Olsen hos Natre. Foto: Mye i media AS.

Ser lyst på fremtiden

2022-03-29
Det har foregått produksjon av vinduer på Hemnesberget i snart 100 år. Nå er det Natre som står for fornyelse og vekst «på berget.»
– I disse dager lanserer vi en produktserie som er laget spesielt for ferdighusmarkedet. Produktene har en isolasjonsverdi som møter de strengeste kravene i markedet og har en design som passer funkishus. Vi håper at dette skal gi oss enda bedre fotfeste og utvide. Det forteller fabrikksjef Hans Petter Skjæran.

På Hemnesberget er det i dag 109 ansatte i arbeid hos Natre, men det er ikke nok. Bedriften er i vekst:

– Vi må ha flere hender for å levere det som markedet ønsker av oss.

Kontinuerlig utvikling
Skjæran mener de har vært gode på å forskuttere den utviklinga som resten av industrien i regionen er avhengig av, for å få til det løftet som regionen tar sikte på gjennom Freyrs etableringer.

– Vi utvider nå våre arealer med nytt råvarelager og ferdigvare lager, lasteramper, flere produksjonslinjer med mulighet for produksjon av brann- og lydvinduer. Vi er i kontinuerlig utvikling.

Natre har i dag ansatte fra 20 nasjoner og Skjæran tror de må fortsette å se til utlandet.

– Vi har ikke nok hender lokalt og jeg tror nok at vi er avhengig av utenlandsk arbeidskraft for å få til veksten.

Dobling og tredobling
I dag er Natre blant Norges største leverandører av vinduer til byggevarekjedene. Det var i 2017 at Natre vinduer gjennomførte en virksomhetsoverdragelse av Trenor vinduer.

– Siden da er antall ansatte doblet og omsetningen på «berget» tredoblet, forteller Skjæran.

Natre har fabrikker på Hemnesberget, Gjøvik og Vatne ved Ålesund. Eiere er danske Dovista. Totalt er det om lag 13.500 mennesker som jobber med å lage vinduer og dører i konsernet i hele Europa.

–  Ved å være en del av en større enhet, spesialiserer vi produksjonen og har muskler til å utvikle produksjonen og produktene. Det gjør at vi kan møte markedet proaktivt og ta markedsandeler. Gjerne på bekostning av vindu- og dørprodusert utenfor Norge.
 
Vil bli mer synlig
 På Hemnesberget er det produsert vinduer siden 1926. Bedriften har likevel en jobb å gjøre med å bli mer synlige i regionen, mener Skjæran:
 
– Vi har nok gått under radaren og vært lite synlige i regionen etter virksomhetsoverdragelsen. Synlighet er viktig. Vi har et ønske om å være sponsor for idrettslag og andre foreninger. Vi har et fond som kan støtte gode prosjekter i regionen. Vi har meldt oss inn i opplæringskontoret og jobber i disse dager for å bli godkjent lærebedrift i fagene logistikk, maskinsnekker, produksjonsteknikk og automasjon. Vi har en kompleks og spennende produksjon som overrasker de fleste som får en omvisning om oss. Vi må bli flinkere å fortelle historien om oss for å tiltrekke oss arbeidskraft i en region der det kommer til å bli hard kamp om talenter, og kanskje kannibalisme bedriftene imellom om vi ikke lykkes med tilflytting.
 
– Hva forventer dere at et medlemskap i Ranaregionen Næringsforening vil gi dere?
 
– Vi håper at medlemskapet vil synliggjøre oss som en lokal aktør, og at vi gjennom medlemskapet også kan engasjere oss lokalt og ta samfunnsansvar for regionen vi bor og virker i. Vi er både lokale, nasjonale og internasjonale gjennom eierskapet vårt. Regionen vår er vant med utenlandsk eierskap. Foreningen har bransjegrupper og tilbyr kurs og arrangement som vi kan ha nytte av. Nettverk er viktig, sier fabrikksjef Hans Petter Skjæran hos Natre vinduer.


 

 
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt