Freyr
Head of Talent Acquisition Birgitte Skjefstad. Foto: Mye i Media.

Rekrutterer kandidater fra hele verden til Mo i Rana 

2022-12-01

Rana og Helgeland går en lys fremtid i møte med industrietableringer over hele linja. I Rana er det batterifabrikken FREYR som har tatt fotfeste, og som vil ha en stor betydning for Rana-samfunnet i årene som kommer.

FREYR har estimert at de kommer til å bidra med rundt 1500 nye jobber i Rana, og rekrutteringen er de godt i gang med. Allerede i dag teller de over 300 i selskapet, hvorav nærmere 60 av disse sitter i Mo i Rana. Head of Talent Acquisition Birgitte Skjefstad forteller at de har et stort fokus på merkevarebygging og omdømmebygging i rekrutteringsarbeidet sitt.   

  

-Vi er jo ett nytt selskap, som i tillegg til rekruttering, skal ha alt på plass med nye digitale verktøy og prosedyrer. Parallelt med rekrutteringsprosessen har vi bygd bedriften stein for stein, og de nye ansatte har også bidratt i dette arbeidet. Vi jobber kontinuerlig med den digitale strategien vår for å skape synlighet og omdømme, deler hun.   

  

Fokus på trivsel og tilhørighet  

Avdelingen i Mo i Rana har en egen HR-leder, mens Birgitte jobber «corporate», altså for hele selskapet og har teamet sitt i Oslo. Her har hun blant annet en dedikert kollega som jobber med attraksjonsbiten i rekrutteringsarbeidet, altså å gjøre FREYR så synlig som mulig i alle relevante, digitale medier, spisset mot de profilene de til enhver tid skal ha.   

  

-Vi har dessuten et onboarding-program for nyansatte hvor de får udelt hver sin «buddy» som skal ta dem igjennom oppstarten og det som måtte være. I tillegg til dette jobber vi målrettet for at det også skal skapes en sosial arena utenfor jobb, deler hun.   

  

Får søkere fra hele verden  

Skjefstad forteller at de begynner å høste fruktene for det omdømmearbeidet som har blitt gjort, og at de tydelig merker en økning i antall søkere på de ledige stillingene sine. De ser også at en stor andel kommer fra andre land enn Norge, noe som er positivt med tanke på kompetanse og erfaring innenfor batteriindustrien.   

  

-Det er selvfølgelig stas at vi har klart å nå ut internasjonalt, og vi er godt fornøyde med søkerlistene til våre stillinger. Vi planlegger i løpet av en forholdsvis kort periode å lyse ut over 60 stillinger til, så vi hviler ikke akkurat på laurbærene, forteller en engasjert Skjefstad.   

  

Rana har en egen sjarm  

For rekrutteringsteamet er det viktig å få frem når det er Mo i Rana som er arbeidsted, og de dobbeltsjekker gjerne at kandidatene er innforstått med dette. For de som allerede har flyttet til Rana for å jobbe hos batterifabrikken, er det flere ting som går igjen. Birgitte Skjefstad sier også at de som har bestemt seg for å flytte hit for jobben ofte syns det er attraktivt med en trygg, tilgjengelig og trivelig by som Mo i Rana.   

  

-Det har vært viktig for oss å følge opp de ansatte som kommer hit, spesielt med tanke på trivsel og eventuelle utfordringer med å flytte til et nytt land. Vi har fått tilbakemeldinger på at Ranværingene syns det er stas med nye innbyggere, og at våre ansatte føler derfor at de har blitt svært godt tatt imot av lokalmiljøet. En av de største utfordringene, i tillegg til klimaet som vi dessverre ikke får gjort noe med, har kanskje vært dagligvarehandelen som preges av at få produkter er oversatt til engelsk, avslutter Birgitte Skjefstad.

Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt