Trine Gabor og Ole Kolstad

Når krisen treffer næringslivet

2020-10-05
Samme dag som meldinga fra Regjeringa kom om å stenge ned landet som følge av koronaviruset, satte Ranaregionen Næringsforening og Rana Utvikling krisestab.

Da covid-19 rammet Norge gikk Ranaregionen Næringsforening og Rana Utvikling sammen for å støtte opp om lokalt næringsliv.
 

– Vi står i en helt ekstraordinær situasjon. Vi har behov for å diskutere hva dette har å si for våre medlemmer og næringslivet i regionen. Til mandag vil vi sannsynligvis få ytterligere informasjon fra næringslivet i kommunen om hvordan de vurderer situasjonen, sa styreleder i Ranaregionen Næringsforening Trine Bjerkli Gabor og adm.dir. i Rana Utviklingsselskap Ole M. Kolstad.

De diskuterte smarte løsninger for kommunikasjon, og smarte løsninger for å kunne holde bedriftene i gang, og ba om innspill fra næringsliv og berørte parter.

– Dersom situasjonen blir vedvarende tror vi det er viktig å komme opp med nye og kreative tiltak som kan fungere lokalt.
 

FØRSTE SPØRREUNDERSØKELSE

Ranaregionen Næringsforening og Rana Utvikling presenterte funnene fra den første spørreundersøkelsen. Her kom det frem at halvparten av bedriftene i regionen vurderte
flere permitteringer. Hovedfunnene i situasjonsrapporten viste at alle bransjer var rammet hardt, men at industri og bygg/anlegg enda holdt stand. Alle bransjene merket noe nedgang eller stor nedgang i etterspørsel. 40 prosent av bedriftene oppga at de opplevde utfordringer med likviditeten. 28 prosent av bedriftene ville ha problemer med å holde hjulene i gang lenger enn tre måneder hvis situasjonen fortsatte slik den var. Halvparten av bedriftene vurderte ytterligere permitteringer. Næringslivet trengte avgiftslette og ikke bare utsettelse av betaling. RNF og RU videreformidlet undersøkelsen til lokale, regionale og nasjonale myndigheter, samt bransjeforeningene NHO, Virke og Norsk Industri.
 

GA INNSPILL OG ANBEFALINGER

Anbefalingene fra bransjegruppene og medlemmer av RNF ble sendt til regjeringen, bransjeorganisasjoner, partene i arbeidslivet, virkemiddelapparat, Nordland fylkeskommune, Rana kommune og Indre Helgeland Regionråd. Her er noen eksempel;

- Finn en bedre løsning på lokale karanteneregler for arbeidstakere på tvers av regionsgrensene. For bedrifter som skal utføre jobb iht kontrakter nord for Helgeland er det problematisk at det er innført lokale karanteneregler.

- Kommunen bør kjøpe tjenester lokalt og bruke handlingsrommet i anskaffelsesregelverket aktivt.

- For å sikre igangsetting av ny aktivitet og økt sysselsetting i privat sektor er det viktig med effektiv byggesaksbehandling og forsert gjennomføring av kommunale byggeprosjekt.

- De ulike bransjene må utvikle felles og tydelige retningslinjer som de følger under handtering av krisen og som kommuniseres ut til markedet fra en felles organisasjon som NHO med underliggende enheter.

- Bedrifter må rigge opp gode digitale løsninger. Motivere reiselivsbedrifter til å bli gode på nett og andre kurs som kan settes opp digitalt.

- Fylkeskommunen må forsere investerings- og vedlikeholdsprosjekt innenfor bygg og anlegg. Det gir en mulighet til å løse en del av det store etterslepet innenfor vedlikehold.

- Behov for fleksibilitet i forhold til arbeid i permisjonsperioden. Viktig at ledere/ansatte kan utføre viktige plan- og utviklingsoppgaver for å sikre rask oppstart.

- Staten bør gi moms- og arbeidsgiveravgiftssatsene tilbakevirkende kraft til 1. januar 2020. - Regjeringen må gi startordre til flyplass, dypvannskai og andre infrastrukturprosjekt.
 

VIKTIG SAMARBEID

Direktør i Rana Utvikling, Ole Kolstad, roste det gode samarbeidet med Ranaregionen næringsforening. Ved å aktivere bransjegruppene fikk man enkelt fanget opp bransjenes utfordringer og se på hvilke tiltak som kunne virke.

De hadde også tett dialog med NHO Nordland som fikk ros av regiondirektør Daniel Bjarmann- Simonsen som uttalte at ingen andre kommuner hadde organisert seg like bra i koronasituasjonen som Rana, og oppfordret andre kommuner til å gjøre det samme.

Samarbeidet mellom de ulike aktørene ga en god, bransjeinndelt oversikt over hvilke tiltak som måtte innføres.
RNF står også bak etableringen av ny nettside for det lokale næringslivet byggbyen.no, og sommerens Handle lokalt-kampanje i samarbeid med Rana Blad.

Covid-19
facebook

Siste nytt