Hans Christian Hansson og Ingvild Skogvold

Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, og daglig leder i Ranaregionen Næringsforening, Ingvild Skogvold, er fornøyde med dialogmøtet etter togulykken i Hemnes. Foto: Roar Wiik/NHO Nordland og Ranaregionen Næringsforening

Møttes for å høste erfaringer fra togulykken: – Alvorlig tema

2024-11-26

Med den alvorlige og tragiske togulykken på Hemnes som bakteppe, møttes aktører fra næringslivet og fra offentlig sektor til et felles dialogmøte. Målet var å lære mest mulig av hendelsen og dele erfaringer.

Som følge av togulykken ble E6 og Nordlandsbanen stengt over en lengre periode. Dette satte beredskap og infrastruktur på prøve, og viste hvor sårbar Nordland og Nord-Norge er under slike store hendelser. NHO Nordland og Ranaregionen Næringsforening tok derfor initiativ til dialogmøtet med 23 deltakere fra næringsliv og offentlig sektor.

– Dette var en alvorlig ulykke, og et tema som er både ferskt og sårt å snakke om. Vi ønsket samtidig å lære av ulykken for å se hvordan slike kriser kan håndteres bedre i fremtiden, sier regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland.

– Det krever mye av oss når hovedfartsåren settes ut av spill, og all trafikk blir sendt på usikre omkjøringsveier. Det er viktig at vi lærer av denne hendelsen og lytter til de som ble berørt, slik at vi kan være best mulig forberedt neste gang noe alvorlig skjer, sier daglig leder Ingvild Skogvold i Ranaregionen Næringsforening.
 

Krevende forhold for tungtransporten

Etter stengningen av både E6 og Nordlandsbanen ble det svært krevende for næringslivet å få frem gods og varer. For mange av aktørene var dette uker med uforutsigbarhet, lange omveier og betydelig økte kostnader. Omkjøringsalternativene bød også på store utfordringer.  

– For tungtrafikken som ble dirigert gjennom Sverige bød dette på veldig glatte kjøreforhold og dessverre oppsto det en alvorlig dødsulykke på E12. Det var krevende omkjøringsforhold på fylkesveien over Bustneslia, og det var ikke tilstrekkelig med ferjekapasitet på sambandet mellom Nesna og Levang for å ta unna den økte trafikken som ellers ville gått på Nordlandsbanen og på E6, forteller Hansson.
 

Viktig at næringsaktører kobles på

Under møtet orienterte Vegtrafikksentralen om trafikkavviklingen og vurderingene som ble gjort i etterkant av ulykken, og bedriftene Meyership, Nova Sea, Post Nord og Posten Bring delte sine erfaringer som logistikkaktører i regionen. I etterkant ble det gjennomført en diskusjon rundt temaet.

– Vi er veldig glade for at Vegtrafikksentralen stilte opp og ga oss en orientering om håndteringen av ulykken og de vurderingene som ble gjort knyttet til sikkerhet på skadestedet og omkjøringsveier. I møtet fikk vi også høre bekymringsverdige historier fra transportaktørene om svært glatte og krevende kjøreforhold på omkjøringsveiene. Krevende beslutninger må tas raskt når alvorlige hendelser inntreffer. Det vil være en fordel for alle parter om næringsaktører er enda tettere koblet på både for å gi innspill og få informasjon, sier Skogvold.
 

Behov for bedre infrastruktur, beredskap og tettere dialog

– Dette var et godt møte der vi fikk belyst saken fra både næringslivets og offentlige aktørers side. Ulykken og tiden det tar å komme tilbake til en normalsituasjon viser hvor sårbar infrastrukturen er her i nord. Situasjonen tydeliggjør behovet for mer vedlikehold og rassikring langs veier og jernbaner. Hendelsen viser at vi trenger bedre beredskapsplaner for omkjøringsalternativer, og en tettere dialog og involvering av transportaktørene, konkluderer Hanson.

– Jeg er takknemlig for at bedrifter som har stått i en svært krevende situasjon over lenger tid delte sine erfaringer. Dialogmøtet viste tydelig at en sterkere involvering av næringslivet i forkant og i etterkant av alvorlige hendelser er viktig for å styrke totalberedskapen, avslutter Skogvold.
Rammevilkår
facebook

Siste nytt