Kunstig intelligens: – Et verktøy, ikke en ansatt
– KI gir oss superkrefter, spesielt i måten vi kan effektivisere og personalisere arbeid på, sier Nina Furu, og legger til:
– Men det er viktig å huske at det er et verktøy, ikke en erstatning for menneskelig fagkompetanse.
Og apropos det: Denne nyhetssaken er skrevet ved hjelp av nettopp den teknologien som Nina skal snakke om, kvalitetssikret og bearbeidet av et menneske, selvsagt!
Fra nettets barndom til KI-revolusjonen
Nina startet som skribent i Hjemmet Mortensen-systemet, og ble den første nettredaktøren for magasinene DET NYE, Bonytt og Foreldre & Barn. I dag leder hun selskapet KnowHouse, som hun driver sammen med ektemannen Jakob Thyness. Der målet er å «holde de beste kursene som finnes i praktisk digital markedsføring og kommunikasjon».
Nina regner seg selv som en teknologientusiast, og gjennom foredrag og kursing har hun lært opp generasjoner av digitale fagfolk. I tillegg er boken hennes "Digital markedsføring og kommunikasjon", pensum på 67 forskjellige fagskoler i dag. Men utviklingen skjer i rasende fart nå, og til neste år kommer det ny bok.
Denne tar også for seg kunstig intelligens. I boka er det et kapittel som heter «Det kompetente mennesket», der Nina påpeker at bruken av KI krever en bevisst tilnærming.
– KI er ikke noe som fungerer ved et tastetrykk. Du må vite hvilke knapper du skal trykke på og i hvilken rekkefølge. Jeg tror alle er enige om at du ikke skal bruke autogenerert innhold direkte. Du må kvalitetssikre, menneskeliggjøre innholdet og sørge for at det gjenspeiler din tone of voice, sier hun.
Det er viktig å kombinere KI med fagkompetanse.
– KI gjør oss mer effektive, men det kan ikke erstatte kunnskapen vi bringer til bordet. Det er som i design, tekst eller koding – det er fagfolkene som får de beste resultatene ut av verktøyet.
Teknologiens potensial og ansvar
Furu mener at KI representerer en enorm mulighet for næringslivet, og i foredraget som hun tar med seg på Gallaria vil hun dele innsikt i hvordan KI kan skape verdi for bedrifter i alle bransjer.
– Erfaring er viktig, men nysgjerrighet er helt avgjørende. KI er det største teknologiske skiftet jeg har opplevd, og det er en teknologi alle må forholde seg til, sier hun, og legger til at det ikke er en magisk løsning, men et kraftfullt verktøy.
Bruker vi det riktig, kan vi oppnå fantastisk mye. Bruker vi det feil, kan det føre til store utfordringer.
Ny innovasjon på skuldrene av den gamle
– KI står på skuldrene til tidligere innovasjoner som nettsider, søk og sosiale medier. Og KI danker alle de langt ut i hvilke konsekvenser det har. Og hvor omseggripende det er, sier Nina.
Men med større kraft kommer også større ansvar. Hun understreker viktigheten av ansvarlig bruk, og mener at lovgivning som AI Act er en god start, men at vi trenger globale regler for å sikre at teknologien brukes på en etisk måte.
Hun peker også på den raskt voksende utviklingen innen AGI (Artificial General Intelligence), der KI kan begynne å «tenke selv».
– Dette er ikke noe som skjer om 50 år. Vi snakker om 2025 eller 2026.
Hvorfor KI?
At denne saken er skrevet med KI, understreker budskapet Nina brenner for: Verktøy som ChatGPT og lignende kan effektivisere arbeidet, men de må brukes med en kritisk og kompetent hånd.
– KI kan hjelpe oss med å skrive raskere og bedre, men det er fortsatt vi som setter tonen og sikrer kvaliteten. Jeg pleier å si at KI er et verktøy og ikke en ansatt.
En stemme i juryen
Nina elsker å holde kurs og foredrag. Spesielt til et fysisk publikum. Derfor gleder hun seg veldig til å komme til Mo i Rana og Gallaria.
I tillegg til foredraget skal hun være juryleder for årets Gallaria-priser. Med sin brede erfaring fra markedsføring og digitale løsninger ser hun frem til å vurdere årets nominasjoner.
– Juryarbeid er alltid spennende. Det gir muligheten til å diskutere fag med dyktige mennesker og hente nye perspektiver, sier hun.
Mono