Inspirasjonsmorgen

Inspirasjonsmorgen for servicebransjen

0000-00-00
Handelsbransjen er den største enkeltstående bransjen i Ranaregionen Næringsforening. Onsdag 05. juni hadde næringsforeningen for første gang en inspirasjons morgen for service- og handelsbransjen.
Iselin Breirem fra Rana Utvikling snakket om moirana.com, som verktøy for markedsføring og synlighet, og hvordan vindusutstillinger kan lokke publikum inn i din butikk.
– Flere legger merke til din bedrift når du åpner opp. Ikke bare på dagtid, men også kveldstid, sa hun.
I en av undersøkelsene gjort i byutviklingsprosjektet som Rana kommune, næringsforeningen og Rana Utvikling står bak, oppgir ranværinger at de har delte følelser om sentrum. Det publikum ønsker seg er åpne fasader, butikker og spisesteder som er vent mot gateplan. Iselin gjorde også oppmerksom på at det er kommunale bestemmelser om at det ikke er lov med vindusfoliering.

Åpnet opp
Noen som aktivt bruker vindusutstillingene som en del av sin markedsføring er Synspunkt Stensland.
– Kundene legger merke til, og kommenterer at de synes det er gøy når utstillingene forandres, sa butikksjef Kristin Bøe og optiker Steffen Kleivnes.
De får blant annet besøk fra barnehagene i Rana for å se på barnevinduet.
– Det er så koselig når de kommer innom. Og om 40 år når de skal ha seg briller, så har de allerede et forhold til oss.
Floriss Mo i Rana deltok også på inspirasjonsmorgenen. De har tidligere omorganisert butikken sin slik at de kunne bruke veggen med glassvinduer til å markedsføre sine produkter. Noe de får gode tilbakemeldinger fra kundene på.

Hvordan bygge varig servicekultur
Vibeke Mikkelsen fra Kitch'n og Hilde Karin Skreslett fra Nordland Teater deltok i en sofaprat med daglig leder i Ranaregionen Næringsforening, Ingvild Skogvold. Der delte de sine tanker om hvordan bygge en servicekultur som varer.
– God service er et smil og å se kunden, sa Vibeke.
Både hun og Hilde-Karin har jobbet mange år i serviceyrker og har noen opplevelser som skiller seg ut. Vibeke fortalte om den gangen det kom en mann inn i butikken, som nettopp hadde mistet kona si.
– Da sto vi og snakket litt om hvordan det er å miste kjæresten sin.
På Nordland Teater har de en fast kundegruppe på rundt 120 stykker som går på Vinterlys hvert år. Én av dem hadde ikke tatt ut billetter, så Hilde-Karin tok ut til henne. Det viste seg at kvinnen satt på dødsleie til mannen sin. Forestillingene under Vinterlys ga henne et avbrekk i en tøff tid. Dette var bare en av flere historier som belyste hvordan god service ikke alltid handler om salg der og da, men også om omtanke og medmenneskelighet.


 
facebook

Siste nytt