konjunkturbarometer
Prosjektleder Ingvild Brox Kielland

Hva mener unge voksne om Nord-Norge og framtiden?

2021-04-21
Landsdelen trenger flere unge voksne for å sikre fremtidig vekst. Men, hva mener de selv er viktig for å etablere seg i Nord-Norge? Konjunkturbarometeret for Nord-Norge har gitt et innblikk i unge voksnes syn på utfordringer og muligheter i nord.
– I 2019 innså vi at det var veldig mye synsing om hva unge voksne tenkte, men, vi visste altfor lite om hva de faktisk mente. De hadde ikke blitt involvert nok, forteller prosjektleder Ingvild Brox Kielland, fra Nye stemmer som er et prosjekt initiert og støttet av Samfunnsløftet til Sparebank1 Nord-Norge.

Undersøkelsen
Dermed startet et omfattende innsiktsarbeid hvor 100 unge voksne ble involvert, for å få innsikt i hva unge voksne tenkte, og mente om Nord-Norge.
Den første rapporten la de frem for statsministeren under Agenda Nord-Norge i 2019, og etter dette tok de fatt i Barometer 2020x, som er en mer kvantitativ tilnærming hvor nesten 600 unge voksne fra hele landsdelen ga sine innspill.
– I utgangspunktet hadde vi ikke et godt nok grunnlag, så vi ønsket en bred tilnærming. Vi spurte rett og slett, hva er prioriteringene? Hva trenger Nord-Norge for å bli en attraktiv landsdel. Hva er det som ligger i grunn når unge voksne tar sine beslutninger?

Barometer 2020x, er en del av Kunnskapsbanken for Nord-Norge, et initiativ fra Sparebank1 Nord-Norge, og er ment å skulle gi lokale og nasjonale myndigheter et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger som påvirker unge voksnes livsvalg.

Resultatene

Stolthet og geografisk tilknytning:

Unge voksne har en sterkere tilknytning til Nord-Norge enn sin kommune, sitt fylke og til Norge.
De er mest stolte av nordnorsk natur, historie og musikk og underholdning.

Hva er viktig for unge voksne der de bor, og hvor fornøyde er de?:

De viktigste tjenestene/tiltakene for unge voksne er Helsetjenester, Sosiale møteplasser, tilrettelegging for bærekraftig industri og arbeidsplasser, samt utdanningsmuligheter, hvor over 90 prosent mener dette er viktig eller svært viktig.
Unge voksne er minst fornøyde med tiltak for å fremme vekst i innbyggertall og offentlige transporttilbud, med kun 23 og 21 prosent som er fornøyde med tilstanden i dag der de bor.

Jobb i Nord-Norge:

Halvparten av unge voksne i Nord-Norge mener at landsdelen gir gode karrieremuligheter.
45 prosent forventer å bytte arbeidsgiver i løpet av de neste to årene.

Flytteplaner i eller ut av Nord-Norge:

60 prosent forventer å bo i samme kommune som de bor i nå om fem år
Tre fjerdedeler av de som forventer å flytte ut av Nord-Norge tror de vil flytte til en større kommune enn der de bor nå

Utdanning og etter-/videreutdanning blant unge voksne i Nord-Norge:

Over 90 prosent av unge voksne mener at utdanningsmuligheter der de bor er viktig eller svært viktig. Blant de som bor i Bodø og Tromsø er 85 prosent fornøyde med utdanningsmulighetene, mens under halvparten av de som bor i mindre sentrale kommuner er fornøyde.
67 prosent forventer å søke etter- eller videreutdanning i løpet av de neste ti årene. Andelen er noe høyere blant kvinner; 75 prosent av kvinner forventer dette, mot 61 prosent av menn.

Et inkluderende arbeidsliv

– Én av utfordringene det pekes på, er at vi snakker mye om de mulighetene som ligger her i landsdelen, men de unge voksne vet faktisk ikke hva disse mulighetene inneholder. Det etterlyses en kobling mellom akademia og næringslivet. På den ene siden står næringslivet og sier at de mangler arbeidskraft, og på den andre siden står unge voksne og svarer at de ikke aner hvilke muligheter det er snakk om. Et annet problem er at mange unge voksne aldri får vite om de attraktive jobbmulighetene, fordi de ikke lyses ut, men blir gitt til noen som allerede er i nettverket. Dette er dessverre veldig vanlig, og det er mer vanlig i privat sektor og mindre bedrifter, sier Brox Kielland.
Unge voksne er i tillegg opptatt av sosiale møteplasser, og undersøkelsen viser Nord-Norge er for dårlige til å tilrettelegge for gode, sosiale møteplasser.

Informasjonen de har innhentet ønsker de å dele med aktører med handlekraft.
– Vi må gjøre det attraktivt for de unge voksne som ønsker å bli i landsdelen, og vi skal sørge for at folk som studerer på universitet, enten det er i Nord-Norge eller andre steder i landet, ser og blir kjent med mulighetene i nord. Vi vet at unge voksne er opptatt av det grønne skiftet, og Nord-Norge er faktisk verdensledende på områder som energi, hav og romteknologi. Det er en altfor godt bevart hemmelighet. Nå er det på høy tid å skryte av alt det gode vi har, sier Brox Kielland.
Undersøkelsen viser også at 70 % er villige til å bytte arbeidsgiver om de ikke får tilbud og etter- og videreutdanning.
– Det er ganske mye en liten bedrift skal være gode på, så det er viktig å se på hvordan man kan løse disse oppgavene sammen. Folk bytter jobber oftere enn før, så det er enda viktigere å gjøre seg attraktiv. Et inkluderende arbeidsliv er å tenke bredt og lyse ut stillingene sine og synliggjøre mulighetene, oppfordrer Brox Kielland.

Fakta:
  • Barometer 2020x inneholder svar fra 574 unge voksne (18-34 år).
  • Svarene kan gi næringslivet, lokale og nasjonale myndigheter et godt kunnskapsgrunnlag for beslutninger som påvirker unge voksnes livsvalg.
  • Rapporten viser de unges opplevelser og forventninger, og hvilke utfordringer og muligheter de ser for seg i Nord-Norge.
  • Ved å forstå de unges behov og ønsker beveger vi oss fra å vite at de flytter til hvorfor de flytter – og hva vi kan gjøre for å få dem til å bli.
Les hele Barometer 1010x på kbnn.no
Mono
facebook

Siste nytt