Høringsinnspill Kommunedelplan for byutvikling 2024-2034
Ranaregionen Næringsforening er en uavhengig interesseorganisasjon for næringslivet, med over 420 medlemmer i samtlige bransjer. Vi jobber for gode rammevilkår og strategisk viktige prosjekter for næringslivet i regionen.
Etter innspill fra våre medlemsbedrifter, har næringsforeningen følgende anbefalinger til Rana kommunes forslag til kommunedelplan for byutvikling (KDP):
Behovet for en byutviklingsplan for utvikling, fortetting og vekst
I følge kommuneplanens samfunnsdel med arealstrategier er vekstkraft og attraktivitet og grønn omstilling prioriterte satsingsområder. Byutvikling med vekt på grønnstrukturer og urbanisering blir fremhevet som en prioritert strategi for grønn omstilling. Fortetting, urbanisering, og et attraktivt og levende sentrum er en viktig forutsetning for å beholde og tiltrekke oss flere innbyggere, og for å lykkes med det grønne skifte. Kommunedelplanen for byutvikling bør derfor i enda større grad underbygge satsingsområdene i arealplanen, med høyere ambisjoner for utvikling og urbanisering.
Næringsforeningen er positiv til en overordnet høydestrategi for Mo i Rana. Våre medlemsbedrifter har spilt inn at forslaget til kommunedelplan legger opp til byggehøyder som vil være et hinder for utvikling, fortetting, et levende sentrum og økonomisk bærekraft i nye prosjekter. Flere formuleringer i forslaget til KDP åpner for bygging i høyden bare hvis det kan dokumenteres at bygninger ikke har negativ påvirkning på bakkeplan eller omgivelsene med tanke på sol, skygge og vind. Det er behov for å myke opp disse formuleringene, da det i praksis alltid vil kunne pekes på noe negativ påvirkning ved bygging av høyhus. Flere av våre medlemsbedrifter har også i sine høringsinnspill konkrete og konstruktive endringsforslag til hvordan høydestrategien bør revideres, noe vi oppfordrer kommunen til å ta hensyn til i arbeidet videre med KDPen.
Næringsforeningens innspill:
-
Næringsforeningen stiller seg bak utvalg for miljø- plan og ressurs sitt vedtak (14.03.2024) om å vurdere større byggehøyde i sentrumsområdene, mulighet for flere høyhus i planområdet og større fleksibilitet angående negative påvirkninger av byrom.
Mobilitet, transport og parkering
Byromsstrategien peker ut et område i sentrum uten gjennomkjøring for andre enn rutebuss. Næringsforeningen er positive til å utvikle og implementere strategier som gjør sentrum og byen mer tilgjengelig for myke trafikanter og kollektivtransport, og realisere Mo i Rana som en ti-minuttersby. Det er samtidig viktig å sikre at det er tilstrekkelig med sentrumsnære og rimelige parkeringsplasser.
Utredning og kartlegging av konsekvenser for byen ved å innføre et område uten gjennomkjøring, og etablering av parkeringsplasser rundt sentrum, må gjøres i tett dialog med næringsdrivende i sentrum for å sikre et tilgjengelig og attraktivt parkeringstilbud i fremtiden.
Det er positivt at forslaget til kommunedelplan åpner for at parkeringskravet ved blokkbebyggelse kan fravikes helt eller delvis dersom det blir etablert en bildelingsordning. Næringsforeningen oppfordrer til å ytterligere differensiere parkeringskravet og vurdere nye løsninger som vil bygge opp under grønne mobilitetsmål.
Næringsforeningens innspill:
-
Næringsforeningen oppfordrer til å differensiere parkeringskravet ytterligere, slik at det kan vurderes ut ifra type prosjekt og tilgang på kollektivtransport. Kommunen bør også se på muligheten for å innføre en frikjøpsordning for parkeringskravet, som kan fungere som et spleiselag for fellesparkeringer.
Samarbeid om byutvikling
Næringsforeningen setter stor pris på samarbeidet med kommunen de siste årene om byutvikling. Felles prosjekteierskap i «Bærekraftig byutvikling Mo i Rana», felles arrangering av lokal- plan og byggesaksdag, og samarbeidsforum for byutvikling, har bidratt til felles kunnskapsgrunnlag og en tett og konstruktiv dialog om hvordan vi skal utvikle en enda mer attraktiv og trivelig by i fremtiden. Næringsforeningen synes det er positivt at kommunen i arbeidet med ny kommunedelplan for byutvikling har innarbeidet flere saker og momenter som har vært viktige for våre medlemmer.
Vi vil spesielt trekke frem byromsstrategien sin byromskatalog og at behovet for å etablere et overordnet rammeverk for samarbeidsordninger mellom kommune og private aktører vektlegges.
Det felles initiativet fra kommunen og næringsforeningen om samarbeidsforum for byutvikling, har blitt svært godt tatt imot av våre medlemmer i relevante bransjer. Medlemmene våre ønsker tidlig og aktiv medvirkning i byutviklingsprosesser, og her kan samarbeidsforumet være en nyttig og relevant arena til medvirkning og forankring fremover. Forumet kan også brukes i arbeidet med å etablere og implementere gode samarbeidsordninger.
Næringsforeningens innspill:
-
Næringsforeningen anbefaler kommunen å ta i bruk utbyggingsavtaler, hvor kommunen sikrer at tiltakshaver vil oppnå full refusjon av MVA for opparbeidelse av offentlig infrastruktur.
-
Næringsforeningen oppfordrer kommunen til å fortsette arbeidet med å konkretisere og implementere gode og forpliktende samarbeidsordninger som vil kunne realisere det potensiale som er avdekket i byromsstrategien, i tett dialog med næringslivet.
Forutsigbarhet og overordnete strategiske føringer
For næringslivet er det viktig med overordnete, strategiske rammeverk som gir forutsigbarhet og gode rammevilkår for vekst og utvikling. Det er behov for å justere flere av formuleringene i KDP-forslaget for å sikre dette.
Næringsforeningens innspill:
-
Det er flere bestemmelser i KDP-forslaget som blir for uklare eller for detaljerte. Flere av våre medlemsbedrifter har spilt inn konkrete eksempler med endringsforslag, som vi oppfordrer kommunen til å ta hensyn til.
Uteoppholdsarealer
Næringsforeningens innspill:
-
I stedet for å ha de samme kravene for felles uteoppholdsarealer for alle prosjekter, bør kommunen åpne for differensiering av minimumskravet til uteoppholdsareal (MUA), og felles spleiselag for gode byrom og fellesarealer. Dette vil tilrettelegge for urbanisering, god arealutnyttelse, attraktive byrom og mer hensiktsmessig byplanlegging.