Håndterer fire milliarder transaksjoner i året: – Vi er Europas skarpeste svindelsenter
– Det er en bra plass å være, sier leder for Defence Centre, Andre Moen Eide.
Det beste med å jobbe her er gode kollegaer og det gode arbeidsmiljøet, ifølge de ansatte.
– Jeg vil også trekke frem de gode utviklingsmulighetene her, sier seksjonsleder banktjenester, Richard Rusaanes.
Startet med telefaks
Mer enn 30 år har gått siden Ståle Lønnum startet opp Tag Systems. I 1997 hadde bedriften kunderelasjoner til Eurocard, som hadde utfordringer med misbruk på noen av kortene og trengte noen til å overvåke for dem. Tag Systems ble spurt.– Det var starten på Financial Crime, som det heter i dag. Da ble transaksjonene oversendt på telefaks, forteller leder for leveranseteamet, Stein Erik Blichfeldt.
Da kom det en forespørsel i timen, i dag håndterer de fire milliarder transaksjoner i året.
– Da Tag Systems solgte selskapet til EDB var vi 100 ansatte. Nå er vi 300. Det tilsvarer at vi har ansatt én person i måneden i 16 år, sier konstituert daglig leder i Tietoevry i Mo i Rana Ruth Hessner.
Når hun ikke er nestleder, er hovedområdet hennes personalisering av bankkort. Bedriften sender ut 10 millioner personaliserte kort i året, til hele verden. Og Tietoevry er dermed den største kunde for posten.
Høy kompetanse
En av fordelene til bedriften er at man er vant til å gå skift her i Rana, som har gjort det enkelt å få tak i ansatte. Det har vært en utfordring i andre byer, forteller Hessner. Mens i Rana har skiftarbeid vært mer eller mindre en tradisjon.Én annen fordel er at det er mye kompetanse innad i bedriften.
– Det vi jobber med lærer man ikke på skole, det må man lære seg hos oss, sier Hessner.
De ansatte må sette seg inn i 20-30 ulike systemer for jobben.
– Vi har et komplett datasenter her, med egne utviklere. Mange av løsningene er utviklet her på huset. Deler av utviklingen og jobben som er gjort på våre verktøy, er gjort her. Så vi har mye spisskompetanse på databasen på huset. Det at vi har den kompetansen er nok nøkkelen til at vi klarer å drifte såpass godt herfra, forteller Blitchfeldt.
Det som også er unikt, er at de bruker sine egne løsninger.
– Det gjør at vi klarer å levere veldig gode resultater. Ser vi på gjennomsnittlig tap pr 100.000 transaksjoner, som er måleparameter innenfor bransjen, så ligger vi langt under gjennomsnittet i Europa, sier Blichfeldt.
I Norge kan vi tappe med kortet i mye større grad enn eller i Europa, på grunn av de lave svindelratene vi har i Norge.
– Vi er nok faktisk et av Europas skarpeste svindelsenter, det vil jeg si. Det at vi har disse tre enhetene gir oss en fantastisk styrke, sier Hessner.
Folk trives
Flere suksesskriterier er at de alltid har vært en IA-bedrift, at de alltid har investert i personale, og at de har tro på utvikling.– Mange hos oss har bygd seg opp kompetanse, studert ved siden av og gått videre innenfor banking, forteller på Rusaanes.
Hessner sier at de har et humanistisk lederskap.
– Vi har så klart strategier og mål, men samtidig så ser vi individene for den de er. Vi setter opp personlige mål, og sjekker inn med personalet jevnlig. Det er viktig for oss. Og vi har forståelse for at ting skjer i folks liv, og legger til rette der det trengs. Når personalet har det bra, så leverer de, mener hun.
Rekruttering til bedriften er enkelt, og de får overraskende mange søkere til ledige stillinger, fra hele Europa.
– Vi har samarbeidet med Trainee Helgeland lenge, og det er gøy å se at vi får cirka 30 søkere på to stillinger. Det er folk som er ferdig utdannet og som har attraktiv kompetanse. At de da velger å søke til oss, og vi kan plukke, er vi veldig fornøyde med. Det viser at folk er interesserte i det vi holder på med, sier Blichfeldt.
Noe annet er at folk sjeldent slutter hos Tietoevry. På et vanlig call senter er det ikke uvanlig med en turn-over på rundt 50 prosent.
– Vårt mål er å ligge under tre prosent, sier Rusaanes.
Og det gjør de.
– Det er jo et bevis på at folk trives. Det er jo veldig bra. Selv om vi i dag ikke kan regne med at ansatte blir i 30 år, som det var før. Samtidig må jeg si at det er bra å få inn litt nye folk, med nye impulser, sier Hessner.
Konkurrere internasjonalt
Andre nøkler er det fine samholdet mellom kollegaer. Folk stiller opp for hverandre og for bedriften. Og så har det vært mye innovasjon hele veien.– Sånn som for oss som jakter svindlere. De tilpasser seg hele tiden, så da må vi tilpasse teknologien for å fange opp de, sier Moen Eide.
Om bankene kan finne andre som kan levere bedre løsninger, så velger de det. Tietoevry konkurrerer på verdensmarkedet.
– Vi konkurrere på internasjonalt nivå, og derfor stilles det store krav til kvalitet fra oss, sier Hessner.
Mono