grunderuka
Prosjektleder for Gründeruka, Annfrid Olsen. Foto: Rana Utvikling

Gründeruka – nettverk og kompetanse

2020-12-17
«Gründeruka Helgeland» ble i høst gjennomført for fjerde gang. Også denne gangen med stor suksess! Det å være en nyoppstartet bedrift, spinn-off fra en eksisterende bedrift eller en gründerspire med en god idé, kan være utfordrende. Gründeruka Helgeland legger derfor til rette for inspirerende foredrag, kunnskapsformidling og nettverksbygging gjennom en hel uke.

– Gründere har behov for kompetanse og nettverksbygging i en oppstartsfase. Råd og hjelp er helt avgjørende for at man skal lykkes på sikt, forteller Annfrid Olsen fra Rana Utviklingsselskap og prosjektleder for Gründeruka Helgeland, som ble arrangert i midten av oktober.
 

DIGITAL HVERDAG

– Det har vært et veldig spesielt år med Covid-19. Det har vært et år hvor vi har lært mye og vi har funnet nye måter å samhandle med hverandre på. Både med samarbeidspartnere og næringslivet. Da Covid-19 traff oss måtte vi jobbe med de utfordringene næringslivet sto ovenfor. Derfor kom vi sent i gang med planleggingen av årets gründeruke. Situasjonen var uavklart, og vi visste ikke hvor lenge dette kom til å vare. Det ble etter hvert innlysende for oss at vi må ta i bruk det vi har lært. Vi har sett de positive sidene ved å møtes digitalt, og at det er mulig å samhandle like godt digitalt som fysisk. Årets gründeruke ble derfor arrangert heldigitalt.
 

Denne tiden har gitt oss store utfordringer, men vi er imponert over hvordan samfunnet og næringslivet har løst utfordringen. Midt i en krise har mange vært endringsvillige, robuste og proaktive for å møte de utfordringene vi har stått ovenfor. I den sammenheng ble årets tema, «Be Resilient». Å være resilient handler om hvordan man kan innarbeide fleksibilitet og tilpasningsdyktighet i sin bedrift for å bedre kunne håndtere uforutsette kriser. Det handler også om måten man tenker på. Er man omstillingsdyktig kan kriser også føre frem nye idèer eller løsninger.
 

NYE MØTEARENAER

– I og med at vi gikk digitalt under årets gründeruke, har vi opplevd å få en langt større rekkevidde og nådd ut både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi hadde et seertall på vel 2000 personer, noe vi er strålende fornøyd med.

Siden årets gründeruke ble arrangert digitalt, lagde de et livestudio for å gi seerne en best mulig seeropplevelse. Man skulle få følelsen av å være til stede, ala hos Skavlan eller Lindmo. Deltakerne kunne kommunisere direkte med foredragsholderne eller innlederne ved å sende inn spørsmål i en chat-tjeneste.
 

– I tillegg arrangerte vi pitchekonkur- ranse og Hackathon for Nord-Norge, begge konkurransene handlet om å løfte nye ideer og løsninger for regionen. Det var første gang vi gjennomførte Hack for Nord- Norge, ett samarbeid med Gnist Gründeruke og Arctic Innovation Week.
 

Gjestene våre fikk ikke minglet slik som tidligere, men mange synes det er greit å slippe fysiske møter i disse dager, sier Olsen.
 

Hun vet at det er mange som sitter med gode ideer.

– Da er det er viktig og fint å få drahjelp av profesjonelle aktører som kjenner næringslivet godt, og som kan bidra med å få planen videre. Enten det er forretningsutvikling, juridisk eller finansielt.
 

Olsen er også prosjektleder for etablererkursene som Rana Utvikling arrangerer med jevne mellomrom.
 

– Her kan ideer utvikle seg. Dette er noen av flere aktiviteter vi jobber med i Etablererservice hos Rana Utvikling. Legge til rette for arenaer hvor man kan vokse som bedrift eller gründer med egen forretningside. Rana Utvikling jobber også med å koble gründere videre til næringslivet, finansielle tjenester og til virkemiddelapparatet som Kunnskapsparken Helgeland, fylkeskommunen, Innovasjon Norge, samt forskningsmiljø som Sintef og Nordlandsforskning. Vi trenger gründere og bedrifter som tar tak i nye ideer her nord. Vi må bane vei sammen i omstillingen til det grønne skifte. Vi skal ha noe å leve av også i fremtiden.

Nettverk
facebook

Siste nytt