torstein dale sjøtveit
Torstein Dale Sjøtveit er grunnlegger og arbeidende styreleder i Freyr Battery. Foto: Mye i Media

Fremdrift med Freyr Battery

2019-06-18
For å nå målet om å redusere CO2-utslippene med 40-60 prosent innen 2030, må man blant annet erstatte fossilt drivstoff med elektrisitet, fra rene, fornybare kilder. Batterietterspørselen i markedet øker, og Freyr med partnere, planlegger derfor å produsere grønne battericeller i Mo i Rana, hvor tilgangen til fornybar kraft er stor.
– Vi har observert elektrifiseringsbehovet i samfunnet. Bilbatteriene vil bli en viktig del av arbeidet mot det grønne skiftet. I tillegg skaper elektrifisering store muligheter for effektivisering av samfunnet, sier Torstein Dale Sjøtveit, grunnlegger og arbeidende styreleder i Freyr Battery.

SERTIFISERTE LEVERANDØRER

Dale Sjøtveit har lang erfaring fra olje-og gassbransjen. Han har blant annet jobbet 27 år for Norsk Hydro. Han satt også i konsernledelsen med globalt ansvar for oppstrøms aluminium, med bauxit, aluminasmeltere og støperier, 30 fabrikker og 5000 ansatte over hele verden. Han har ledet Sarawak Energy i Malaysia, og Aker Yards med ansvar for 15000 ansatte i Europa.

– Vi begynte å se på muligheten for etablering av batterifabrikk i 2017. Nå planlegger vi å bygge en fabrikk hvor vi skal produsere battericeller. Altså, den innerste kjernen i et batteri som lagrer strøm, sier Dale Sjøtveit.

Freyr vil produsere litiumbatteri da det er dette markedet etterspør. Dagens litium NMC 662 skal erstattes med litium NMC 811. Dette betyr at man reduserer behovet for grunnstoffet kobolt.

I dag utvinnes mesteparten av kobolten i Kongo som har fått mye negativ oppmerksomhet grunnet gruvedrift forbundet med barnearbeid og grunnvannsforbruk.

40 prosent av gruvene i Kongo er sertifisert som etisk forsvarlige og bærekraftige, og Dale Sjøtveit understreker at de har lagt seg på et absolutt krav om at deres leverandører skal være sertifiserte med bærekraftig produksjon.

Forskere har sett på muligheten for utvinning av kobolt i Europa og Norden.

– Vi har et ønske om å bruke kobolt utvunnet i Norden. Vi ser konkret på om vi kan bruke
leverandører fra et av våre naboland da det skal være nok kobolt i Finland til å kunne forsyne opptil en eller to batterifabrikker i flere tiår fremover.

AVTALER I 2020

Batterifabrikken skal ha tilnærmet null utslipp til vann, land og luft.

– Her snakker vi om en fabrikk på størrelse på omtrent 15 fotballbaner, i bare bygningsmasse. Vi vil produsere opptil 2,5 milliarder battericeller i året. Batterifabrikken skal være fullautomatisert, men vil allikevel ha omlag 2000-2500 ansatte.
Freyr Battery inngikk nylig en intensjonsavtale med Siemens som skal støtte Freyr med sin ekspertise, automasjon og programvareportefølje, samt systemer for elektrisk infrastruktur.

Siemens vil derfor være en viktig partner i automatiseringsarbeidet.

– Fremdriftsplanen for 2020 er først og fremst å få etablert avtaler med teknologi- og råvareleverandører, samt leverandører av mekanisk utstyr og teknologipatenter, sier Dale Sjøtveit.

– Og så er planen at vi skal ferdigstille finansieringen av omtrent 250 millioner kroner. Det er penger vi skal bruke fram til endelig beslutning er tatt, mot midten av 2021. Det er veldig mye som må på plass før den tid og mange hensyn som skal tas. Vi er i dialog med mange, men spesielt interessant er dialogen med verdens ledende batteriprodusenter i Japan og ledende bilprodusenter i Tyskland.

LOKALE LEVERANDØRER

Freyr vil benytte seg av lokale leverandører for tilførselsveier, bygging av fabrikk, drift av kantine, logistikk, truckkjøring med mer.
– Vi har estimert å bruke cirka fire milliarder kroner på lokale leverandører. Når det kommer til mekanisk utstyr, så er dette så spesialisert at vi må hente det inn fra andre steder i verden, sier Dale Sjøtveit.

På batterifabrikk-prosjektet i Skellefteå har de 50 lokaleunderleverandører som enten var
på plassen fra før av, eller som etablerte seg i byen ene og alene for å kunne levere til batterifabrikken.

Fra 1. desember var de på plass med 1,5 årsverk på eget kontor i Tinghuset på Nytorget.
– Vi ser for oss å være cirka 25-30 ansatte mot slutten av 2020. Her vil fordelingen bli cirka 50/50 med ansatte i Oslo og Mo i Rana.

Han har selv leid seg leilighet på Mo.

– Jeg har familie og barnebarn i Oslo, så jeg kan ikke flytte til Mo i Rana, men min kone er veldig glad i vinteraktiviteter, så vi gleder oss til å benytte oss av skitilbudet i Mo i Rana.

NYTT MEDLEM

Dale Sjøtveit er en av flere spennende foredragsholder på næringslivets festaften, Gallaria, hvor han skal presentere batterifabrikk-planene og hvordan dette skal gjøres.

Nå har Freyr meldt seg inn i næringsforeninga og håper det vil gi større mulighet til å forberede næringslivet på hva som kommer.

– Som medlem i Ranaregionen Næringsforening blir det nok enklere å kartlegge potensielle lokale leverandører, og det er noe vi vil jobbe med fremover.
Medlemsprofiler
facebook

Siste nytt