Henrik Johansen
Henrik Johansen, daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling.Polarsirkelen Lufthavnutviklings rolle er endret, men jobben med å sørge for ny flyplass i Fagerlia er langt fra over.

Fremdrift for flyplass

2020-10-05
Polarsirkelen Lufthavnutviklings rolle er endret, men jobben med å sørge for ny flyplass i Fagerlia er langt fra over.

– 11. mars, like før Norge stengte ned på grunn av Koronaviruset, ramlet himmelen nærmest i hodet på oss. Da vedtok Samferdselsdepartementet å overføre rollen som byggherre til Avinor, forteller daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU), Henrik Johansen.
 

PLU I NY ROLLE

«Det er et sterkt lokalt engasjementfor flyplassen og vi har alle dette engasjementet å takke for at prosjektet har kommet så langt som det har. Forå unngå forsinkelser i framdriftenvedtok Samferdselsdepartementet våren 2020 at Avinor AS skal overta ansvaret for den videre planleggingen og utbyggingen av den nye lufthavna. Samferdselsdepartementet er nå i dialog med Avinor AS og de lokale interessentene om den videre framdriften i prosjektet, og vi jobber alle sammen mot at det skal være mulig å ta en investeringsbeslutning i revidert nasjonalbudsjett som legges fram i mai 2021.»
 

Dette skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide på vegne av seg selv og statsministeren, i et brev til næringslivstopper i Nordland.
 

– Vår bekymring er om Avinor klarer å levere på en slik fremdriftsplan, som samferdselsministeren skisserer. Vi dytter på dem hele tiden, og er nærmest ukentlig i møter med dem, forteller Johansen.
 

– Vi regner med at de nå vil lytte til sin egen eier, Samferdselsdepartementet, fortsetter han.
 

EN STATSMINISTERS LØFTE

– Vi kom ut med kontraktstilbud innafor rammen i nasjonal transportplan (NTP), med en ambisjon om byggestart høsten 2020. Men så overførte altså Samferdselsdepartementet byggherrerollen fra oss til Avinor den 11. mars, etter råd fra regjeringsadvokaten. Avinor la frem en fremdriftsplan i månedsskiftet juni/juli, som næringslivet og Rana kommune reagerte kraftig på som altfor sendrektig, sier Johansen.
 

– Statsministeren kom på banen i juli og ga løfte om at flyplassen skal bygges, og at fremdriftsplanen skal forseres slik at man kan gjøre ei investeringsbeslutning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges frem i mai neste år, legger han til.


VIDERE DIALOG

Sammen skal Avinor, samferdselsdepartementet og PLU nå se hvilke muligheter det er for å jobbe videre med kontrakten som ble framforhandlet etter tilbudskonkurransen på ny flyplass. Det er konklusjonen etter den siste tids møter. Alle parter skal nå jobbe videre med dette og det vil bli flere møter i tiden som kommer. Henrik Johansen er svært fornøyd med at alle parter er i gang med å diskutere veien videre for prosjektet.
 

– PLU og Rana kommune har nå en dialog med Avinor og deres rådgivere, der vi bistår med alt vi har å dele av prosjektgrunnlag og kontrakt med leverandørene Peab og Hæhre, for å prøve å sikre at fremforhandlet kontrakt kan settes i arbeid, sier han.

– Dette vil være eneste måte å sikre oppstart så raskt som mulig, og eneste måte å sikre at det blir flyplass innafor rammen som er vedtatt i NTP. Vi fikk en veldig god konkurranse da prosjektet var ute på anbud, og denne går det ikke an å gjenskape, forteller han videre.

– Med en ny tilbudskonkurranse vil man risikere at det kan bli opptil 1 milliard dyrere, og det er penger ingen har, legger Johansen til.
 

AMBISJONER

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og statsminister Erna Solberg (H) har altså offentlig vist at de har en klar ambisjon om å få bygd flyplass i Mo i Rana. Henrik Johansen og PLU er glade for dette, og håper de kan sette sin lit til løftene.

– Om vi ikke kan stole på statsminister og regjering, hvem skal vi da stole på?, avslutter han.

Samferdsel
facebook

Siste nytt