Forsiktig optimisme
I mars vurderte 49 prosent ytterligere permittering av ansatte. Nå er det 16 prosent som vurderer dette. Over 1/3 av reiselivsrespondentene, 11 prosent av industribedriftene og 7 prosent av bygg- og anleggsbedriftene svarer at de i stor grad har utfordringer med betalingsforpliktelser.
– Undersøkelsen vår viser at pilene går i riktig retning og at situasjonen heldigvis er bedre nå enn tidligere i år. Samtidig er det mange som ennå opplever store økonomiske utfordringer, sier, Ingvild Skogvold, daglig leder i Ranaregionen Næringsforening.
FALLER MELLOM TO STOLER
Sammenlignet med mars har flere bedrifter benyttet seg av statlige tiltakspakker. Av de som ikke har benyttet seg av tiltakspakker, svarer 57 prosent at de ikke oppfyller kriteriene, mens 42 prosent ikke har hatt behov. Et stort flertall svarer at de har fått tilstrekkelig informasjon om smittevernsregler og statlige tiltakspakker.
– Myndighetene har gjort en god jobb med å informere om smittevern og tiltakspakker. Samtidig får vi tilbakemeldinger om at informasjon om søknadsordninger, kriterier og frister kan bli mer oversiktlig. Noen virksomheter faller mellom flere stoler og får ikke støtte selv om de er hardt truffet av pandemien. Dette er viktig å få løst framover, sier Ole M. Kolstad, administrerende direktør, Rana Utvikling.
KOMPETANSEBEHOV
De fleste har fått god informasjon om statens tiltakspakker, og 1/3 har benyttet seg av de nye ordningene. En fjerdedel av alle virksomhetene melder om utviklings- og kompetansehevingsbehov.
– Utvikling og kompetanseheving blir ikke mindre viktig i tiden etter Covid-19. Et fortsatt fokus på kompetansebygging, omstilling og nyskaping må til for å være konkurransedyktig. Etter tiltakspakkene vil det fortsatt være tilgang på risikoavlastende kapital, så vi oppfordrer til aktiv bruk av virkemidler og utviklingsaktører for å styrke og sette fart på utviklingen av bedriften, sier Monica Paulsen, daglig leder, Kunnskapsparken Helgeland.
Flere har gitt tilbakemelding om at offentlige myndigheter må sette i gang større prosjekter for å stimulere til aktivitet. Ranaregionen Næringsforening, Rana Utvikling og Kunnskapsparken Helgeland understreker at det er nå vi må stimulere til økt aktivitet i næringslivet for å dempe de langsiktige konsekvensene av pandemien. Tiden er overmoden for å sette i gang nødvendige prosjekter for vår region, som flyplass og dypvannskai.
NOEN HOVEDFUNN FRA SPØRREUNDERSØKELSEN
Stengning og permittering:
• 24 % har holdt stengt på grunn av pandemien – flest andel innenfor reiseliv/ opplevelser og restaurant/servering. 1/3 av tjeneste-bedriftene har holdt stengt.
• Rundt halvparten (47 %) har permittert ansatte pga covid-19. Alle respondenter innenfor restaurant/servering og persontransport har permittert ansatte.
• 16 % av respondentene vurderer ytterligere permittering.
Framtidig drift
• Rundt 3⁄4 av respondentene sier de kan holde hjulene i gang i mer enn 6 måneder dersom situasjonen fortsetter slik den er nå. 7 % svarer at de kan fortsette i et halvt år eller mindre, mens for 9 % avhenger det av sommersesongen.
• Det er leieavtaler, skatter og avgifter, lønn og feriepenger som er mest utfordrende.
Omsetning
• 69 % av respondentene har opplevd en nedgang i omsetning pga covid-19. 8 % har opplevd en omsetningsøkning. Det er spesielt innenfor restaurant/servering, reiseliv/opplevelser, tjenester og handel at virksomheter har opplevd en stor omsetningsnedgang.
Tiltakspakker
• Rundt 1/3 av respondentene har benyttet
seg av statens tiltakspakker. De tiltakene som var mest brukt var kompensasjonsordning for foretak med omsetningssvikt og utsettelse av mva-betaling.
• Av de som ikke har benyttet seg av statens tiltakspakker, svarte 57 % at de ikke oppfyller kriteriene, mens 42 % ikke har hatt behov.
Utviklingsstøtte
• 25 % svarer at de har behov for utviklingsstøtte. Det er utarbeidelse
av søknader til tilskuddsordninger, produktutvikling, forretningsutvikling, strategiutvikling og digitalisering som er de utviklingsområdene disse har mest behov for.
Kompetansehevingsbehov
• 24 % svarer at de har kompetansehevings- behov i forbindelse med covid-19. Blant de temaene disse vil lære mer om er strategi og utvikling, kommunikasjon og presentasjon og salg og markedsføring de tre temaene flest etterspør.
Covid-19