korgen camping
Daglig leder Gry Fordelsen (t.h.) og assisterende daglig leder ved Korgen camping Åse Steihaug med brosjyrene med informasjon om produkter og opplevelser som OPP Hemnes samarbeider om. Foto: Mye i media

Forener krefter for å lage stoppeffekter

2021-07-01
Bedriftsnettverket OPP Hemnes ønsker å få flere besøkende til å tilbringe mer tid i kommunen.
– Du selger ikke ei overnatting, du selger en opplevelse, sier daglig leder ved Korgen camping, Gry Fordelsen.

Med spydspissproduktene Rabothytta og Korfjellet fjellstue i kommunen, er det viktig å få det til «å dryppe på» andre næringer også. Her kommer bedriftsnettverket OPP Hemnes inn i bildet, som Fordelsen er en del av sammen med 19 andre reiselivs- og opplevelsesbedrifter. Nettverket har også tilhørighet under den store næringslivsparaplyen i kommunen, Okstindan natur- og kulturpark, og det gir mange fordeler i arbeidet med å løfte fram opplevelsene som finnes i Hemnes.

–  Siden vi står sammen og er organisert under en profesjonell aktør som Okstindan natur- og kulturpark, får vi blant annet hjelp til å søke om penger. Det gjør at OPP Hemnes har råd til å engasjere profesjonell hjelp med markedsmateriell og sosiale medier. Det viser hvor viktig det er å samarbeide, stå i lag og løfte sammen. Vi er alle små bedrifter og når vi løfter i lag, blir vi sterkere, sier Fordelsen.

Kvalitetsmerker opplevelsene

Ved å forene seg om å løfte fram enkeltopplevelser og tilbud som finnes i regionen, er målet at tilreisende forstår at her må de overnatte lenger, fordi det er flere opplevelser som venter. For å sikre ei mer profesjonell og helhetlig markedsføring av regionen, og en god opplevelse for tilreisende, har bedriftene i OPP Hemnes utviklet noen kvalitetskrav til seg selv:

– De som kommer hit skal føle seg trygg på at de får kvalitet for pengene. For eksempel jobber vi med å utvikle noen standarder som blant annet går på at vi alle skal ha ei oppdatert nettside, all informasjon skal tilbys på de samme språkene, det skal stilles krav til kvalitet på guiding, sikkerhet, innhold i opplevelsen og til renhold, sier Fordelsen.

Spredt og konkret

Rundt omkring på stoppesteder og attraksjoner i Hemnes hvor tilreisende ferdes, er det lagt ut produktark om opplevelser i kommunen. Slik kan besøkende få noe konkret med seg i hånda. Det har Fordelsen har erfart er en stor fordel.

– Med en brosjyre i hånda er det større sjanse for at folk leser om opplevelsen i hytta eller campingvogna om kvelden, og bestemmer seg for at «Yes, dette gjør vi i morgen».

Hun synes også det er lettere å sende turister ut i distriktet og forklare de veien når de har brosjyren i hånda.

– Min erfaring er at de da oftere tar turen og deretter kommer tilbake i resepsjonen og med ønske om å bli ei natt til, sier daglig leder Gry Fordelsen ved Korgen camping.

OPP Hemnes
  • Består av 19 bedrifter i Korgen, Bjerka og Hemnesberget.
  • Fokuserer på utvikling av egne bedrifter gjennom samarbeid med andre.
  • Hovedvekten av bedriftene driver med reiseliv og opplevelser innen mat, kunst og kultur.
  • Er en del av næringslivsparaplyen Okstindan natur- og kulturpark.
Okstindan natur- og kulturpark
facebook

Siste nytt