publikum
Foto: Mye i media

Festivalnettverk i startgropa

2021-09-14
De rakk så vidt å innlede et samarbeid, før koronaen kom. Men festivalene på Helgeland gir ikke opp det som virker som starten på noe bra. Og forgreiningene har allerede gitt konkrete resultater.

Det var god stemning da åtte festivaler på Helgeland etablerte Festivalnettverk Helgeland våren 2020, men volumet på aktivitetene de planla ble kraftig skrudd ned da pandemien gjorde sitt inntog noen uker senere.


Felles utfordringer

– Vi hadde ei fysisk samling på Hemnesberget i september 2020 i samarbeid med Hemnesjazz og ei samling i oktober samme år under Smeltedigelen, forteller initiativtaker til Festivalnettverk Helgeland, Bjørn Bonsaksen.

Temaene har blant annet vært utfordringene for festivalene under pandemien og hva festivalnettverket kan jobbe sammen om.

Ellers har det vært digitale møter mellom medlemmene i Festivalnettverk Helgeland, som består av de åtte festivaler fra Brønnøy, Alstahaug, Rana, Vefsn, Hemnes og Træna.


Vise verdi for omverden

– Bakgrunnen for ideen min om å stifte et festivalnettverk på Helgeland, var at vi sammen kunne styrke hverandre, og at vi i samlet flokk bedre kunne synliggjøre hvilken betydning festivalene på Helgeland har, sier Bonsaksen, som den gang ledet Smeltedigelen Musikkfestival.

Nettverket har som formål og øke lønnsomheten og bidra til bærekraftige festivaler på Helgeland. Kartlegginger fra tidligere år viste at festivaler på Helgeland hadde de samme utfordringene, og de samme ønskene om forbedringer og kompetanseheving.

De har blant annet samlet tall som viser omfanget av det de holder på med. På grunn av pandemien er det enn så lenge tallene for 2019 de har å skilte med:

Da var nesten 1500 frivillige og nærmere 1000 utøvere involvert i konserter og forestillinger i regi av disse festivalene. De solgte totalt 34. 175 billetter og hadde en omsetning på nesten 50 millioner kroner. Estimerte tapte inntekter i 2020 på grunn av pandemien og avlysninger er rundt regnet 34 650 000.

– Når vi synligjør den økonomiske verdiskapningen festivalene har, synliggjør vi samtidig vår rolle som en positiv aktør i et lokalsamfunn. For eksempel kan vår aktivitet være med på å skape bolyst, mener leder for Rootsfestivalen i Brønnøy, Morten R. Horn.


Nyttig under pandemien

Nettverket har blant annet planlagt kompetansehevende tiltak innen digital markedsføring, bærekraft, HMS og smittevern, søknadsskriving og juss. I 2020 hadde de planlagt både workshops og studietur for å besøke andre festivaler i Norge, men det meste er utsatt på grunn av pandemien.

– Selv om pandemien kuttet kraftig ned på planene våre og vi ennå er i starten av samarbeidet, har vi allerede oppdaget at det blant oss er mye erfaring, kompetanse og ideer som kan styrke hverandre, sier Bonsaksen.

– Når pandemien først skjedde så har det vært veldig nyttig å ha noen i samme situasjon å ringe til, sier Horn om festivalnettverket.

Både Bonsaksen og Horn skryter av den digitale samlingen Norske konsertarrangører hadde med dem. Fra dem fikk festivalene i nettverket informasjon og opplæring om kompenasjonstiltak til festivaler på grunn av koronapandemien.

– Da var det veldig nyttig å allerede ha en etablert arena å møtes, sier de to.


Alternative festivaler

I det siste har det vært flere samtaler noen av festivallederne imellom om alternative måter å gjennomføre festival på:

– Nå nylig, da regjeringen endret vilkårene for å ha arrangementer i sommer, så har det vært mange samtaler om hva som er mulig å få til, forteller Horn.

Både Rootsfestivalen, Trænafestivalen, Festspillene Helgeland og Havna i Sandnessjøen gjennomfører alternative festivaler i år, enten i mindre skala eller med arrangementer som er spredd utover en lang periode.


Sterkere sammen

Både Bonsaksen og Horn mener det er viktig å bygge opp et kompetansemiljø, slik at de blant annet kan samarbeide om markedsføring og utvikling av de ulike konseptene.

– Samlet blir vi også en sterkere aktør inn mot politiske miljøer og lokalsamfunn når vi skal vise viktigheten av jobben vi gjør, avslutter de to som ser lyst på fremtiden til Festivalnettverk Helgeland.
 



Festivalnettverk Helgeland:

  • Består av Smeltedigelen Musikkfestival, Festspillene Helgeland, Havnafestivalen, Hemnesjazz, Klemetspelet, Trænafestivalen, Rootsfestivalen og Verket Musikkfestival.
  • Etablert våren 2020.
  • Et toårigforprosjekt som er finansiert med støtte fra Innovasjon Norge og Sparebank1 Helgeland (tidligere Helgeland Sparebank).
  • Kunnskapsparken Helgeland drifter Festivalnettverket og har prosjektledelsen






Fire festivaler på Helgeland har gått sammen og kjøpt inn felles festivalutstyr som de deler på.

 Det er blant annet snakk om bord, benker, festivaltelt, toaletter og ei toalettvogn. Sistnevnte inneholder flere toaletter og kan tilknyttes vann og kloakk.

– Dette er utstyr som man trenger for å gjennomføre store utendørsarrangementer. Vanligvis ville det blitt kjørt til våre festivaler fra Bodø eller Trondheim, så det er klart at det er en enorm økonomisk og miljømessig besparelse i eie slikt utstyr selv. Det forteller daglig leder Morten R. Horn i Rootsfestivalen.

Sammen med lederne i Verket Musikkfestival på Mo, Havnafestivalen i Sandnessjøen og Sjarkenfestivalen på Dønna har han kjøpt inn det felles utstyret. De fire festivalene har dannet et samvirkeforetak som eier og drifter dette.

– Nå i sommer blir første gang vi tar det i bruk, forteller Horn om det nye utstyret, som de oppbevarer på et lager i Sandnessjøen.

Utstyret er kjøpt inn med støtte fra Gavefondet og sparebankfondet til Sparebanken 1 Helgeland, etter at de fire festivalene søkte banken om midler.

 
Mono
facebook

Siste nytt