gallaria

Faglig påfyll, inspirasjon og Gallaria

0000-00-00
Endelig kunne vi samle alle dere flinke bedrifter og ildsjeler i skjønn forening, til faglig påfyll, inspirasjon og påskjønnelser. 

 
Hos flere var det nok knyttet store forventninger både til konferansen og til årets første innlegg. Avinor fikk æren av å åpne vår første næringslivskonferanse på over to år. Ville de komme med noen nyheter om Polarsirkelen lufthavn og hvilke spørsmål hadde innbyggerne sendt inn? 

Konserndirektør Thorgeir Landevaag fikk æren av å starte det første Gallaria på over to år med sitt innlegg.  med å skryte av lokalsamfunnets vilje og evne til å få på plass lokalflyplassen, og mente at det er historisk.

– Jeg har aldri opplevd sånn positivitet og velvilje i møte med kommune og næringsliv når det er snakk om en flyplass, sa han. 

Slapp nyhet
Ellers var den store nyheten fra Avinor at de dagen før hadde fått den skriftlige konsesjonen fra samferdselsdepartementet til å anlegge og drifte ny lufthavn i Mo i Rana. 

Spørsmålene som ble besvart dreide seg blant annet om lengden på rullebanen. Svaret var at om den blir 2200 meter eller 2400 meter, er noe Avinor jobber med å avklare. 

Attraksjonskraft
Den røde tråden i årets fagprogram var «attraksjonskraft» og vi fikk innlegg med utgangspunkt fra blant annet:
  • by- og stedsutvikling, med Molobyen i Bodø, og Åmål og Malmø i Sverige som eksempel,
  • kultur og hvordan Bodø2024 allerede erfarer at det er en attraksjonskraft,
  • omdømmebygging,
  • rekruttering,
  • Instagram 



Gard Michalsen i Heia Nord-Norge, en jobbportal for Nord-Norge, kom med ni konkrete råd for å høyne kvaliteten på måten du jobber med rekruttering på. Først av alt: Lys ut bedriftens ledige stillinger! Jobb systematisk og langsiktig med rekruttering: Skal du ansette noen om ett år eller tre – start nå. Kast alle stillingsannonser og skriv de på nytt. 




Iselin Breirem jobber med å gjøre Mo attraktivt for tilflytning, et omdømmeprosjekt i regi av Rana kommune blant annet for å støtte opp om Freyrs behov for arbeidskraft. Her er fokus synlighet og gode ambassadører. – Vi må være digitalt til stede, for de som i stor grad skal flytte hit er vokst oppvokst med internett og er vant til å søke etter alt fra restauranter til jobber på nett, sa hun i sitt innlegg. 




Stine Bustillo var akkurat det fyrverkeriet på scenen som vi antok på forhånd. Hennes veldig kort gjenfortalte oppskrift for å selge via Instagram er: Lag et sykt kult produkt eller tjeneste, bli venner med kundene dine, selg sykt kult produkt eller tjeneste. 


Prisvinnere og begrunnelser
På kvelden fikk vi en skikkelig festaften, hvor det ble delt ut følgende priser:

Identitet - Helgeland Museum, for ny nettside. I juryens begrunnelse heter det blant annet: Nettsiden skal presentere museet på en god og informativ måte, samt formidle kunnskap, besøkssteder og aktiviteter godt. Nettsidene oppfyller kravene på en overbevisende måte og setter utstillinger og aktiviteter i fokus. 



 
Informasjon - Mo Industripark AS, for artikkelserien om etableringen og historien til Jernverket. Juryen skriver: Nydelig historiefortelling. Her er det brukt visuelle, historiske grep som tar leseren tilbake i tid og viser hvordan utviklingen har vært frem til i dag. Gode tekster og bilder, nøye utvalgt typografi og en stram, men inspirerende layout. En skikkelig tidsreise!




Omdømme - MOMEK GROUP. Juryen skriver at med deres arrangement «MOMEK Awards» ønsket de å skape stolthet, synlighet og styrke omdømme – noe de klarte. Tema «sirkus» og pris-utdeling klarte å sette fokus på enkeltpersoner, team og hele bedriften. Rett og slett et veldig kult omdømmeprosjekt som virkelig traff målgruppen sin - ikke bare de ansatte, men ble også en «snakkis» også utenfor bedriften. Godt omdømme!




Service-prisen - Nordland Teater. I år ble det lagt vekt på bedrifter som utmerker seg i kundeservice gjennom digitale kanaler i sin kommunikasjon med kunder. Andre kriterier er førsteinntrykk, tilgjengelighet, kvalitet og bærekraft. I forbindelse med prisen ble det sagt om teateret at de under pandemien har strukket seg langt for å sikre at publikum fortsatt kunne få spektakulære teateropplevelser i trygge rammer. Besøkende opplever de ansatte ved billettkontoret som blide, trivelige og svært hjelpsomme. Det er bedrifter og privatpersoner som nominerer ot stemmer fram vinnere av Serviceprisen.




Årets bedrift - Plura Valley
Om vinneren ble det sagt: Tenk at en liten reiselivsbedrift oppi Plurdalen kan sette Ranaregionen på verdenskartet. Dykke- entusiaster fra hele verden reiser til Plurdalen for å oppleve det krystallklare vannet og den spektakulære naturen. Med verdensrekorder, undervannskonserter og dykkekompetanse i internasjonal toppklasse, har Visit Plura gjort en bemerkelsesverdig innsats for å få markedsføre regionen vår som en grotte- og dykkedestinasjon. Med sin kunnskap, formidlingsevne og smittende engasjement er Ina Trælnes en viktig ambassadør for reiselivsbransjen i regionen. 
Kriterier for Årets bedrift er at virksomheten setter fokus på viktige konkurransemessige elementer som kompetanse, teknologi, verdiskaping og samfunnsansvar. I år ville juryen vektlegge bedrifter som er med på å skape attraksjonskraft i regionen. Prisen deles ut blant medlemmer i Ranaregionen Næringsforening og juryen er styret i næringsforeningen. 




Årets ambassadør - Fageråsbakkene med styret og frivillige. 
I begrunnelsen står det: Fageråsbakkene har satt Mo i Rana og Nord-Norge på hoppkartet nasjonalt og internasjonalt. De har lagt ned et enormt stykke arbeid for å realisere et av landets flotteste hoppanlegg. Hvor viktig dette er for rekruttering til idretten og aktivitet i byen kan neppe undervurderes. Det opplyste anlegget har også løftet byen visuelt. Det nye anlegget hadde ikke vært mulig uten en vanvittig laginnsats fra styret og frivillige, som også har mobilisert næringsliv, kommune og fylke i et imponerende samarbeid.
Årets ambassadør er en person, organisasjon eller bedrift som har satt Ranaregionen på kartet og gjort oss stolte. Nominasjonene har kommet inn fra medlemmer i næringsforeningen og privatpersoner, og juryen har vært styret i RNF 




Kampanjeprisen - Til Elise fra Marius
Elise Rønning tar imot for «Til Elise fra Marius». I juryens begrunnelse for prisen står det: Som et ledd i en rekrutteringsprosess ble det produsert film for overnattingsstedet og restauranten Til Elise fra Marius. Filmen er et godt stykke håndverk og et forlokkende rekrutteringsgrep. En romantisk historie som setter fingeren på hva mange er på søken av i dag. Finne roen i fantastisk natur, et jordnært og støttende samhold og ambisjoner om å lære av hverandre.




Juryen har bestått av Aasmund Reitan Hegglid, juryleder og designer i Skogen i Trondheim, Bernt Birger Ottem fra Tank Design og Marte Wiik fra Karabin Sans. Fagprisene går til bedrifter som fagjuryen mener har utmerket seg med god kommunikasjon og markedsføring i året som har gått.

En ekstra takk til våre samarbeidspartnere Sparebank 1 Helgeland, Mo Industripark, Rana Utvikling, Kunnskapsparken Helgeland, MOMEK Group, Strand Shipping, Helgeland Kraft, Norconsult, Celsa Nordic - Celsa Armeringsstål, Rana Blad og Freyr Battery.

Vi gleder oss allerede til neste Gallaria.
 
facebook

Siste nytt