En drivkraft for vekst
– Vi mener at vi kan lære av hverandre, og at det kan oppstå noe når mennesker møtes. Vi vil knytte offentlig og privat sektor, på tvers av bransjer og kommuner. Drivkraftkonferansen er selvsagt en sosial arena, men det er i høyeste grad også en faglig arena. Vi skal gi folk det de trenger, ikke nødvendigvis det de vil ha, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Helgeland Sparebank, Majken Hauknes.
Problemstillingen er hvert år; Hvordan kan vi skape vekst på Helgeland? og i år var den økonomiske situasjonen på Helgeland under koronapandemien, tema for konferansen.
Sjefsøkonom i Sparebank 1 Markets, Harald Magnus Andreassen og direktør for bedriftsmarkedet i Helgeland Sparebank, Bjørn-Tore Brønlund, informerte om den økonomiske situasjonen knyttet til korona og næringslivet på Helgeland.
– Kapitalen søker grønne prosjekter, oppfordret Harald Magnus Andreassen. Ekspert på kultur og kommunikasjon, Pellegrino Riccardi, inspirerte til hvordan man skal ha og vise tillit, både privat og profesjonelt.
Statssekretær i Samferdsels- departementet, Ingelin Noresjø, fortalte om regjeringens satsing på samferdsel, deriblant ny flyplass i Mo i Rana.
Heidi Therese Thommesen fra Innovasjon Norge oppfordrer næringslivet til å komme i gang med flere prosjekter, og direktør for forretningsutvikling i Helgeland Sparebank, Øyvind Karlsen, informerte om fremtidens lokale sparebank.
I år ble det for første gang delt ut et kompetansestipend som skal gi mer drivkraft til bedrifter og deres ansatte på Helgeland, og dermed også sikre rekruttering.
Årets vinner ble Oliver Johannessen i Nargtind AS, som hadde med seg bestefaren sin, Rudolf Johannessen, til å ta imot prisen. Han har en fiskebåt på Helgeland som driver med selvproduksjon av tørrfisk, og skal bruke pengene til å foredle, produsere og lagre tørrfisk.
I tillegg ble den årlige Drivkraftprisen delt ut. I år gikk denne til Trond Olsen som har brukt hele sitt liv på å legge til rette for andre, spesielt barn, unge og breddeidretten.
Prisen er en oppmuntring til videre engasjement, og vinneren skal dedikere pengene, på kr. 100.000, til et samfunnsnyttig formål.
– Drivkraftkonferansen har to hensikter. Vi skal være en drivkraft for vekst og for samarbeid. Vi må hele tiden heve kompetansen i bedriftene på Helgeland og vi må pushe folk til å forstå det. Man kan aldri få nok av samarbeid og kompetanse, og ved å arrangere Drivkraftkonferansen på Helgeland, legger vi til rette for vekst i regionen, sier Hauknes.