styret rnf
"For et næringsliv i verdensklasse" er visjonen til styret i Ranaregionen Næringsforening: Ruth Hessner, Erna Nerleir, Martin Lorentsen, Stein Espen Bøe, Knut Skatland, Ingvild Skogvold, Jenny Sofie Kjemphei Larsen. Marit Øvermo og Børre Midtgard var ikke tilstede da bildet ble tatt.

– Den grønne omstillingen gir store muligheter for vår region

0000-00-00
Omstilling er ikke et fremmed begrep i Ranaregionen - og nå stiller vi om igjen.

Vi har kommet til siste del av artikkelserien om vårt 90-års jubileum. Ranaregionen har gått fra ei storstilt industrietablering i etterkrigstida, stadig flere butikker og konstellasjoner innen handelsstanden, til en industri som har som mål om å bli så grønn at den blir verdensledende og et reiseliv i ferd med å ta sats. FREYR er i gang med bygging av gigafabrikken, og pilotfabrikken skal produsere de første battericellene i første kvartal neste år. Ikke minst så er byggingen av den etterlengtede storflyplassen på Helgeland endelig i gang.   

 

Optimisme og vekstprognoser 

I dag har næringsforeningen over 400 medlemsbedrifter i et mangfold av bransjer, i en region hvor næringslivet og samfunnet forbereder seg på vekst. Vi har tatt en prat med daglig leder Ingvild Skogvold, om hva hun tror vil bli viktig for næringsforeningen i årene som kommer. 

 

– I vår region er det stor optimisme i næringslivet.  Vi har noen veldig spennende vekstprognoser, og nå må vi rigge oss for at disse skal bli en realitet. Det er mye som må på plass. Vi må lykkes med å beholde og tiltrekke oss arbeidskraft, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi må satse på forskning og kompetanse, og ikke minst så må vi bygge veldig, veldig mange nye boliger. 

 

Det sier daglig leder Ingvild Skogvold i Ranaregionen næringsforening. Skogvold flyttet fra Oslo til Rana i 2020, og har som tilflytter merket hvor viktig det er at bedrifter investerer i synlighet og rekruttering:   

 

– Mens jeg bodde i Oslo hadde jeg et auto-søk på finn.no på jobber i Mo i Rana i flere år, og fikk et inntrykk av at arbeidsmulighetene var begrenset. Da jeg kom hit skjønte jeg fort at det ikke stemte med virkeligheten. Næringslivet roper jo etter kompetanse, og det kan virkelig gi spennende karrieremuligheter å flytte hit. Men det var ikke åpenbart sett fra Oslo. Heldigvis har mange bedrifter blitt mye flinkere til å markedsføre arbeidsmuligheter siden den gang, sier hun.  

 

Synlig og oppsøkende 

At bedrifter er synlige og at stillinger lyses ut er også viktig for å beholde unge voksne i nord – både lokale som er borte og studerer, og de som allerede bor her. 

 

– Undersøkelser viser at unge oppfatter arbeidsmarkedet i nord som lukket, samtidig sier næringslivet at det er vanskelig å rekruttere. Løsningen ligger i enda mer synlighet og kontakt.  Bedrifter bør for eksempel aktivt oppsøke studenter og elever, og jobbe langsiktig med rekruttering. 

 

 

Jobb for to 

Det er også viktig å huske på, mener hun, at mange av de vi skal få hit, vil ha liten eller ingen kjennskap til regionen. Hvis vi skal overbevise folk om å flytte til Rana, Hemnes eller Nesna fra hele Norge og verden, må vi ha et attraktivt omdømme og et skikkelig mottaksapparat. Vi må også kunne tilby jobb for to, også for de som ikke snakker norsk med en gang. Mye av dette arbeidet er kommet godt i gang de siste par-tre årene.  

 

– Det er for eksempel veldig positivt at kommunen og fylkeskommunen allerede er i gang med å få plass internasjonalt skoletilbud og løpende barnehageopptak, sier Skogvold.  

 

På rett vei 

Det er også nylig opprettet en tilflytterportal www.moirana.com  

 

– Her kan man enkelt kan finne god, tilgjengelig og attraktiv informasjon om hvordan det er å bo og leve her oppe.  

 

Å få enda flere inn i arbeidslivet blant de som har falt utenfor blir også viktig i årene framover.  

 

– Det er dessverre altfor mange i regionen vår som står helt utenfor arbeidslivet. Her spiller næringslivet en nøkkelrolle. Det er mange eksempler på at bedrifter, i samarbeid med NAV, har funnet fantastiske medarbeidere som tidligere hadde gitt opp arbeidslivet.  

 

Hun synes mye godt er på gang og at vi er på rett vei.  

 

En aktiv pådriver 

– Samtidig er det så klart mange positive utfordringer foran oss som enda skal løses. Næringsforeningen ønsker å være en pådriver for at næringslivet kan gripe de mulighetene som kommer, og en samarbeidspartner for at vi som samfunn skal lykkes i denne omstillingen. 

 

Andre strategiske områder for næringsforeningen fremover er rammebetingelser, omdømmebygging og byutvikling. 

 

– Vi er til for våre medlemmer, og formålet vårt er at næringslivet i regionen skal ha så gode rammebetingelser som overhodet mulig. Det betyr å jobbe med påvirkningsarbeid, skape attraktive møteplasser og nettverk, og ikke minst være gode på å vise fram våre fantastiske medlemsbedrifter. 

 

Gode samfunn 

De siste par årene har næringsforeningen jobbet mye med bærekraftig byutvikling i Mo i Rana, i samarbeid med Rana kommune. Medlemmene er veldig opptatt av byutvikling, forteller hun. 

 

– Det er en forståelse i næringslivet om at vi må satse på gode samfunn. Sammen med kommunen har vi levert viktig kunnskapsgrunnlag for arbeidet videre med kommunedelplan for byutvikling, samt bidratt til å realisere «Street Art» og «blå-skilt»-prosjektet. I Mo i Rana har det vært en positiv satsing på byutvikling de siste årene, og jeg tror vi vil trenge mye mer av dette fremover. Det må satses på gode uteområder, mer lys og farger, et bedre kollektivtilbud, og ikke minst aktivt tilrettelegges for fortetting i bykjernen. Så trenger vi en offensiv og helhetlig plan for byutvikling. 

 

Et næringsliv i verdensklasse 

Visjonen til næringsforeningen har i flere år vært «for et næringsliv i verdensklasse», og den mener Skogvold er like relevant i dag.  

 

– Vi skal fortsette å være et tydelig talerør for næringslivet i regionen, jobbe for de beste rammevilkårene og bidra til samarbeid og kompetansebygging. Vårt mål er at næringsforeningsfelleskapet blir enda større i årene som kommer, i takt med at næringslivet i regionen vokser. Vi har store ambisjoner, og setter stor pris på det gode samarbeidet vi har med vekstmiljøet og kommuner i regionen vår. Felleskapet, samhold og samarbeid blir avgjørende for å lykkes med det vekstsjokket vi nå står ovenfor, sier Skogvold. 

Mono
facebook

Siste nytt