Strekker seg langt for å selge sko
Eier Aline Hegglund og butikkmedarbeider Grete Paasche setter seg godt inn i alle skoene de selger, og tar seg god tid til kundene. Derfor får de tilbakemelding fra kundene på Bjarne Hall om at de føler seg sett. Foto: Mye i media.

De er én av få nisjebutikker igjen i Rana: – Vi setter umåtelig stor pris på de som handler hos oss

2024-09-13
På Bjarne Hall strekker de ansatte seg langt for at kundene skal ha mulighet til å handle.
– Jeg har til og med kjørt til Brennåsen med et par sko for en eldre dame. Hun ble så glad at hun kom ut til bilen med en formkake til meg, forteller eier og daglig leder Aline Hegglund og smiler.

Det er 13 år siden Aline begynte å jobbe som butikkmedarbeider på Bjarne Hall. For to år siden kjøpte hun skobutikken fra Per Kyrre Hall. 
– Vi setter umåtelig stor pris på de som handler hos oss. Det er ikke så mange nisjebutikker igjen, og vi hadde ikke klart oss uten kundene våre, sier Grete Paasche.
Grete er butikkmedarbeider og nestkommanderende. Hun har ansvaret i butikk, mens Hegglund har ansvaret bak butikk. I dag er det de to som jobber i butikken.
Grete startet i skobutikk i Oslo i 1998. Etter 20 år i Eurosko på Steen & Strøm og Manglerud Senter flyttet hun hjem til Rana igjen.
Hun stortrives i jobben, og er blitt veldig glad i både butikken og kundene.
– Her får jeg en helt annen kontakt med kunden, enn jeg gjorde i Oslo. Det er mange som slår av en prat, og plutselig har det gått 20 minutter.
Det setter hun stor pris på.

Gi tilbake til kunden
Bjarne Hall har mange faste kunder, men det skjer daglig at nye kunder kommer innom butikken. Aline og Grete får ofte høre at det som gir kundene gode kundeopplevelser, er at de blir sett, og her får de god hjelp. Butikken har ikke overdøvende musikk, og de ansatte har god tid til kundene.  
Det å gi god service er det minste de kan gjøre, for å gi tilbake til de kundene som kommer hit.
– Vi setter oss inn i det vi gjør. Grete har jobbet lenge i skobransjen, og har lang erfaring. Hun utfyller der jeg kommer til kort. Og så var jeg veldig heldig som jobbet så lenge med Per Kyrre, som har mye erfaring og kunnskap, sier Aline.
De tar med seg tilbakemeldingene fra kundene og strekker seg langt for å hjelpe dem, og når det kommer nye sko så lærer hun seg alt om skoen.
– Det er en yrkesstolthet. Jeg er glad i å jobbe her, jeg er glad i butikken, og jeg er glad i folkene som kommer hit. Vi er som en stor familie. Og når vennene dine stiller deg et spørsmål, så vil du svare så godt du kan. Jeg bryr meg, og er ikke bare her for å selge sko.

Handle lokalt
Det er jobben deres, men det er ikke bare de to som jobber i butikken som blir påvirket.
– Jeg har fem barn, en mann og to katter. Det er mange som støttes gjennom at kundene handler her. Så jeg er avhengig av at de handler lokalt, sier Aline.
Ved å handle lokalt kan kundene få en helt annen oppfølging og etterhjelp.
– Det er mange som for eksempel trenger blokking, fordi at de ikke klarer å gå ut skoene selv. Da kan de komme tilbake hit og få det fikset. Det er overraskende mange plasser i Norge som ikke har den muligheten. Bestiller du på nett har du ikke mulighet til det. Vi hjelper kundene hele veien.
Men selv om Aline og Grete gjerne vil hjelpe kundene i butikken, har også Bjarne Hall opprettet nettbutikk. Der får kunden mulighet til å velge «klikk og hent» og de har også mulighet til å benytte Klarna som betalingsmåte, og på den måte utsette betaling ved behov. Skohall.no ble nominert til Her-awards for årets nettbutikk, tidligere i vår. Der ble de topp fem av 750 nominerte, i samme kategorien som blant annet  Careless og Boblehuset.
Aline og Grete har også et mål om å dra rundt på sykehjem til høsten, for å yte litt ekstra service til de som ikke har mulighet til å komme seg ut.

 
Mono
facebook

Siste nytt