Bærekraftige besøk
Du kommer garantert til å få høre dette begrepet når aktørene innenfor reiseliv på Helgeland skal utvikle seg og legge til rette for aktiviteter fremover. Begrepet blir en sentral del av innlegget til den nye reiselivssjefen i Visit Helgeland, Kitt Grønningsæter, under Gallaria.
Gylne muligheter
Grønningsæter startet i stillingen 1. oktober 2022 og sammen med sine kollegaer er hun nå i full gang med å planlegge strategien for reiselivet på Helgeland de kommende fire årene. Hun mener potensialet for å utvikle Helgeland som reiselivsdestinasjon fra inn og utland fortsatt er stort, og at vi nå har flere gylne muligheter:
– For det første er det en storflyplass under bygging. Noe av det første konkrete vi skal ta tak i er å definere de viktigste målgruppene og markedsføre oss overfor de riktige markedene. Dette skal vi gjøre i samarbeid med Polarsirkelen lufthavnutvikling og kommunens næringsselskap. I perioden frem til lufthavnen åpner skal det jobbes med ruteutvikling. Det innebærer at vi må selge inn hele regionen som reisemål, slik at flyselskapene finner det interessant å sette opp ruter hit, sier hun.
Men næringen har også sjansen til å være i forkant på flere områder, er Grønningsæter opptatt av:
– Vi må sørge for at opplevelsene som utvikles, blir bærekraftige. At aktiviteten gir noe tilbake til naturen i stedet for å slite den ned, for eksempel slik man har sett ved Marmorslottet. Her bidrar vi i arbeidet med forvaltningsplanen for Fisktjønna naturreservat.
Det er dette som menes med et regenerativt reiseliv.
– Vi kan for eksempel etterlate et område i bedre stand til å møte fremtiden, enn før gjestene kom, sier hun og gir eksempelet med spisesteder som drifter egen gård eller kjøkkenhage.
– Da vokser det opp noe konkret som en følge av den næringen. Gjennom forbruket skaper man mer, sier hun.
Vil bidra til tilflytting
Den nye reiselivssjefen er opptatt av at reiselivet også er en viktig samfunnsbygger.
– Vår virksomhet bidrar til både bli-lyst og bolyst, og vil være en viktig aktør nå som Helgeland gjør seg klar for å møte den befolkningsveksten som er forespeilet oss.
I det legger hun at attraktive reisemål og gode, unike opplevelser, er med på å gjøre hele regionen attraktiv – også for de som ser på om de skal flytte hit.
– Reiselivet vil bidra til samfunnsbyggingen. Vi har en høy verdiskapning selv, og vi vil bidra til at andre klarer å tiltrekke seg arbeidskraft. Vi skaper gode opplevelser for turister som også oppleves som attraktive og positive for lokalbefolkningen. Reiselivsnæringen skal få folk til å velge å komme hit, å bli her lengre, og å bidra med sitt nærvær.
Fyrtårn
I et usikkert verdensbilde er Grønninsæter opptatt av hvordan reiselivet kan være en aktør som også bidrar til både sosial og økonomisk verdiskapning.
– Vi må ta høyde for usikkerhet i verden fremover. Det viser seg jo på kort tid at pandemien ikke ble unik. Nå er det økonomi, tilgang på ressurser og krig som bekymrer folk. Vi tror likevel at mange nok vil vurdere å reise til Helgeland, også fra andre land. I en usikker verden må vi finne de gjestene som likevel skal reise, se nordlys, krysse polarsirkelen, padle i skjærgården vår. Jeg tror som sagt det er store muligheter.
Hun snakker om behovet for mer overnatting, for å ta unna markedet som åpner seg med flyplassen, og flere spisesteder som leverer unike produkter.
– Vi har aktiviteter og attraksjoner som Trænafestivalen og Svartisen, og flotte reiselivsbedrifter som er fyrtårn for andre. Vi må etablere enda flere gode og spesielle produkter, som vil bidra til å gjøre det lønnsomt for enda flere bedriftsetableringer.