
Å lede i motvind – Hva kreves i vanskelige tider?
– I dårlige tider har ansatte større behov for deg
Mona Kristiansen, daglig leder i Rede Eiendomsmegling, vet hvordan det er å lede i utfordrende perioder. Eiendomsmarkedet har vært gjennom to tøffe år, og det har krevd både tilpasning og tøffe beslutninger.
– Når det er gode tider, har de ansatte mindre behov for deg. I vanskelige tider har de derimot et stort behov for en tydelig leder. Du må tørre å ta beslutninger, men du må også være et medmenneske, sier hun.
– Det beste med å være leder er når vi lykkes sammen, sier daglig leder i Rede EIendomsmegling, Mona Kristiansen.
For Rede har nedgangstider betydd naturlig avgang og omstrukturering. Fra 24 ansatte på det meste, er de nå 15.
– Det er krevende å ta slike beslutninger i en mindre bedrift, der vi har tett samarbeid og sterke relasjoner. Men man må også huske at ledelse i vanskelige tider ikke bare handler om å kutte – det handler også om å gi håp, støtte og vise vei framover.
Åpenhet og forutsigbarhet
Sissel Karin Andersen, kommunaldirektør for helse og mestring i Rana kommune, har lang erfaring med endringsledelse. Hun mener tydelig kommunikasjon er det viktigste en leder kan fokusere på i krevende tider.
– Det må være helt klart hvorfor endringer må skje. Budskapet må være kort og faktabasert. Og like viktig: ansatte må vite hvordan prosessen skal foregå, hvem som tar beslutningene og når de tas. Uforutsigbarhet skaper usikkerhet, sier Andersen.
Kommunaldirektør for helse og mestring i Rana kommune, Sissel Karin Andersen, mener tydelig kommunikasjon er det viktigste en leder kan fokusere på i krevende tider.
Hun understreker viktigheten av å involvere de ansatte og gi rom for diskusjoner før avgjørelser fattes.
– Folk verdsetter åpenhet. Som leder må du si det du vet, men også være ærlig om hva du ikke vet. Og om det er informasjon du ikke kan dele ennå, må du være tydelig på når den kommer.
– Ikke forvent at alt går som planlagt
For Bjørn Audun Risøy, CEO i Momek Invest, er stabilitet en nøkkel til god ledelse, uansett om tidene er gode eller dårlige.
– Faren min sa alltid at du aldri må forvente at ting går som planlagt. Du må alltid være forberedt på at ting kan gå galt. Det betyr ikke at du skal være pessimist, men du må være mentalt rustet for å takle utfordringer, sier Risøy.
Han mener en god leder må være rolig, selv når økonomien er presset og utfordringene tårner seg opp.
– Humøret ditt som leder påvirker hele organisasjonen. Hvis du mister hodet, mister de ansatte tryggheten. Min jobb er å skape stabilitet og beholde perspektivet, selv når vi står i store utfordringer.
Bjørn Audun Risøy, CEO i Momek Invest, har tatt med seg mange elementer fra idretten inn i jobben som leder.
I Momek har de jobbet med flere komplekse teknologiprosjekter, der feil kan koste millioner.
– Når vi utvikler ny teknologi, må vi ofte prøve og feile. Det kan være krevende, men det er en viktig del av læringsprosessen. I slike perioder er relasjoner til både ansatte, samarbeidspartnere og kunder avgjørende. Man står ikke alene.
Lært fra idretten
Risøy trekker også på sin bakgrunn fra idretten i sin tilnærming til ledelse.
– I idretten er tilbakemeldingskultur en naturlig del av hverdagen. Hvis du vil bli bedre, må du tåle kritikk, lære av feil og hele tiden justere kursen. I næringslivet ser vi ofte at terskelen for å gi og ta imot tilbakemeldinger er mye høyere. Men det er helt avgjørende for utvikling, sier han.
Han mener det samme gjelder teambygging.
– Ingen kan være best på alt. Det er som i fotball – du trenger forskjellige roller for å bygge et sterkt lag. I arbeidslivet må vi dyrke fram hverandres styrker, i stedet for å bruke energi på svakhetene.
Veien gjennom tøffe tider
Felles for de tre lederne er at de ser på vanskelige tider som en mulighet til læring, både for seg selv og organisasjonen.
– Som leder må du være villig til å be om hjelp og lære av andre, sier Risøy og fortsetter:
– Mange ledere prøver å fremstå som eksperter på alt. Det er en tung bør å bære. Å tørre å vise sårbarhet kan styrke både deg og organisasjonen.
Andersen trekker fram viktigheten av å feire små seire underveis:
– Når vi får til noe sammen, enten det er å snu økonomien eller få på plass en viktig avtale, gir det en enorm mestringsfølelse. Å bygge en organisasjon handler ikke bare om tall, men også om mennesker.
Kristiansen er enig.
– Det beste med å være leder er når vi lykkes sammen. Når de ansatte er "on fire" og vi kjenner at vi drar i samme retning. Da er det verdt alle de tøffe beslutningene vi må ta på veien.
Mono