charlotte norwich
Charlotte Norwich, TieToEvry

3 om attraksjonskraft

2022-01-18
Vi har spurt tre medlemsbedrifter om hvordan de jobber med å gjøre seg attraktive på arbeidsmarkedet
Charlotte S. Norwich, Head of Defence Centre

TietoEVRY, FSS, Financial Crime Prevention

For å beholde kompetansen vi har i dag og samtidig lykkes med gode rekrutteringer, kreves kontinuerlig fokus på tiltak som kan gjøre oss bedre og øke attraksjonskraften. Medarbeiderne er de viktigste ambassadørene vi har. Vi har en jevn høy medarbeidertilfredshet. -Jeg tror en viktig årsak er at vi har en god tilbakemeldingskultur; måler tempen hyppig, er raske med å fange opp signaler og snu oss. Vi satser på våre medarbeidere, med svært gode tilbud for kompetanseheving og karrieremuligheter. Medarbeiderne utfordres til å gripe muligheter, slik at vi hele tiden blir litt bedre i morgen enn det vi var i går.

Vi ønsker å bli bedre på lokal promotering og holdt derfor nylig en bedriftspresentasjon på Nord Universitet for å komme tettere på studenter. Nasjonalt får vi mye medieoppmerksomhet, vi lanserer i disse dager både en podcast og rapport om kriminalitetsbildet, og dette trenger vi å dele lokalt. Vi har flere som har flyttet hit på grunn av ønske om en samfunnsnyttig jobb, hvor de hver dag er med på å redusere utbyttet til organiserte kriminelle. Det å finne dyktige trainees som vil flytte heim er et klart satsningsområde, bare i år har vi to trainees gjennom Kandidat Helgeland og ett internship. De som flytter til Mo uten tilhørighet må vi ta ekstra godt vare på!

Covid satte en stopper for mye sosialt, men styrket den digitale kompetansen, og vi har implementert en moderne, hybrid arbeidsmodell. Heldigvis er vi snart tilbake til normalen og da er treningsdager på kontoret høyt oppe på lista. Vi har kultur for å være med på det som skjer lokalt; fra ulike skiløp og stafetter til Pride, og har leid lokale under Verket-festivalen med stor suksess. Sosiale events er viktig og noe vi skal fortsette med!

Nå jobber vi bl.a. med å skape et enda mer inspirerende og kreativt uttrykk på kontoret, noe vi tror blir viktig fremover for å holde oss attraktive.



Terje Ditlefsen, POD Manager

Celsa Armeringsstål AS


Grønn industri og bærekraft går igjen i dagens samfunn, dette passer godt for oss som har jobbet med i dette feltet over svært lang tid og bygger vår virksomhet på nettopp bærekraftige løsninger.

I Celsa jobber vi med bærekraft i alle ledd, med dette tenker vi løsninger som er solide og varige. Vi har jobbet med attraktivitet i mange år og mener at vi har lyktes i å bygge en positiv merkevare.

Folkene våre er den viktigeste ressursen vi har, derfor må vi ha fokus på at vi skal ha en sikker og trygg arbeidsplass hvor ansatte får spennende utfordringer og mulighet til å utvikle seg gjennom hele karrieren. Lykkes vi med dette arbeidet, har vi 340 ambassadører som bidrar i vårt arbeide med å bygge merkevaren.

Celsa Armeringsstål har i mange år hatt tett samarbeid med skoleverket, fra ungdomsskole, videregående skole til universitet for å synliggjøre de mulighetene som finnes på vår fantastiske arbeidsplass. Vi gjennomfører årlige besøk på skoler i hele regionen og har også besøk og utplassering av elever slik at de får danne seg et riktig inntrykk av det vi jobber med.

Våre eiere holder til i Barcelona og er svært stolte av det vi får til i Mo i Rana, de har et stort hjerte for «sine» i Celsa Family. Derfor bidrar de i gode prosjekter i lokalsamfunnet, både innen idrett, kultur og infrastruktur.

Vi er en del av vår stolte industritradisjon – mange identifiserer seg med oss og vi har verdier folk forstår og kjenner seg igjen i. En av verdiene er Teamwork, derfor bidrar vi i fora for rekruttering, attraktivitet og bolyst gjennom Rana Næringsforening, Kunnskapsparken Helgeland og ACT. Gjennom disse flotte aktørene treffer vi mange samarbeidspartnere som gir oss en fantastisk merverdi.






Stian Bohlin, Daglig leder

Helgeland Betong


Helgeland Betong har vært igjennom en omstilling de senere år. Det har gitt oss mulighet til også å reflektere over hvordan arbeidsplass vi ønsker å være.

Svært stolt og imponert over hvordan medarbeiderne mine har vist stor vilje og evne til omstilling. Samtidig med at vi har redusert antall ansatte med ca 50%, har vi hatt et stort digitalt løft i hvordan vi samhandler på og i tillegg skapt miljøbetong i karbonklasse A sammen med veldig dyktige levrerandører i regionen.

Å nettopp vise omstillingsevne og miljøengasjement tror vi også skaper attraktivitet i arbeidsmarkedet. Og vil ønsker i tiden fremover fortsette å ta vår del av ansvaret for miljøet, og så vil vi som lokal produsent av ikke bare betong, men også av bærekraftige bygg, bli enda flinkere å fortelle om hvordan det skjer. For det tror vi kan skape stolthet, ikke bare i egne rekker, men også ute i lokalbefolkningen. Vi skaper lokalt produserte bygg, av lokale naturressurser, av lokale medarbeidere.

Og for å hjelpe meg å svare på spørsmålet, spurte jeg tillitsvalgte på Helgeland Betong, Freddie Teigland om hva han tenker om å jobbe her. Hans svar gjengitt:

«Helgeland Betong er et sted der du kan føle mestring, bygge både regionen og deg selv.
Med mestring mener jeg vi er bygd opp og opererer slik at de som enten starter eller fortsetter sitt arbeidsliv hos oss vil møte utfordringer og bli satt krav til, dette gir også grobunn for å utvikle deg selv og møte disse utfordringene. Jeg mener vi har gode folk som har mye kunnskap å by på og som er åpne og villige til å ta deg imot.

Nord-Norges største betongelement produsent, det er oss. Vi er med på å bygge og utvikle regionen for fremtiden, nå også med miljøbetong. Mye som er ført opp og som er planlagt er vi med på, det er inspirerende å være en del av det teamet som bygger Nord-Norge.

Helgeland Betong er også et sted hvor du kan, dersom du skulle ønske det, bygge på din egen kompetanse. Det legges til rette for kurs og videre utdanning innen bransjen for dem som viser vilje og tar på seg det ansvaret det er å bli en bedre versjon av seg selv.

Jeg vil avslutte med å si at det er ikke alltid like enkelt å jobbe med betong, men da hjelper det at det teamet du kommer til tar deg godt imot, humøret og miljøet er godt og vi har god takhøyde.»
Mono
facebook

Siste nytt