Hvordan kompensere økt arbeidsgiveravgift
Høyere arbeidsgiveravgift gir store konsekvenser for blant annet Torghatten ASA, som tidligere hadde redusert avgift. Regjeringen har innført kompensasjonsordninger for å dekke opp for økte kostnader for bedriftene, men flere transportselskaper kommer til å merke avgiftendringen godt. Trolig vil kostnadsøkningen for Torghatten bety nedlagte flyruter og dyrere reiser. Også energi- og finansbedrifter vil få økt utgiftene sine.
På møte 1. juli i Tromsø ønsket statsrådene Sanner og Solvik-Olsen innspill på hvordan den økte arbeidsgiveravgiften skal kompenseres. Samferdselsministeren påpekte som en del av konklusjonen til møtet: «Det er bedre med en konsentrert innsats enn å spre de tilgjengelige 1,6 milliardene tynt utover».
Både Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner, samt NHO i disse fylkene, var invitert til møte og presenterte sine forslag til infrastrukturtiltak. I all hovedsak fokuserte disse tiltakene på utbedring av veg, havn og flyplasser.
Nordland fylkeskommune ved fylkesråd for samferdsel Tove-Mette Bjørkmo prioriterte følgende tre samferdselsprosjekter:
- Tunnel Ternfjellet, Saltdal kommune
- "Bropakke", 8 broer på E6, E10 og Rv 73
- Tunnel Bustneslia, Rana kommune
Nytt møte om kompensasjonsordningen vil bli holdt like over sommeren
Les hva Nord24 skriver om kampen om pengene og gryteklare prosjekter.
RNF er opptatt av at Helgeland har naturressurser som hele landet og resten av verden har bruk for. Det er avgjørende at konkurransekraften opprettholdes her hvor verdiskapingen skjer og at regjeringen kompenserer fullt ut den økte arbeidsgiveravgiften. Det er bra med mer veibygging, men dette vil ikke nødvendigvis hjelpe den enkelte bedrift som rammes. Det må fortsatt jobbes med å finne en løsning der enkelte bransjer kan bli fritatt for den nye ordningen. Her kan du lese noe av det vi har skrevet om ordningen tidligere.