Sluttrapporten fra Urbanet Analyse vedrørende flyplasstrukturen på Helgeland og trafikkanalysen fra Møreforskning viser til at en ny stor og moderne flyplass på Hauan vil gi økt trafikk og flere flyreiser spesielt i Rana, men også for Helgeland. Spørsmålet er mer hvilken flytype som benyttes. Jetfly eller store propellfly.
Samtidig som Urbanet-analysen ble offentliggjort i forrige uke presenterte Mo Industripark, Nova Sea og Polarsirkelen Lufthavnutvikling en egen rapport utarbeidet av Møreforsking. For å supplere de eksisterende trafikkprognosene med en sammenlignende studie. Dette innebærer en sammenligning av en mulig direkterute fra Polarsirkelen Lufthavn (HAUAN) – Oslo Lufthavn med eksisterende ruter mellom Molde – Oslo, Kristiansund – Oslo og Evenes – Oslo. Selv om sammenligningsgrunnlaget er begrenset, så mener Møreforskning at studien er egnet til å belyse en mulig utvikling. Fordelen med å bruke sammenligningsstudie som metode er at kunnskap basert på eksisterende markeder blir brukt til å beregne etterspørselen for en flyrute som ikke eksisterer i dag. Dette bidrar til å analysere markedet for flyreiser på en annen måte enn de metodene som er brukt i de eksisterende rapportene.
Trafikkanalyse fra Møreforskning viser at det vil være grunnlag minimum tre daglige, direkte avganger med store jetfly mellom Polarsirkelen lufthavn Hauan og Oslo lufthavn Gardermoen (OSL). Et moderat estimat tilsier om lag 300.000 passasjerer årlig mellom Mo i Rana og Oslo, viser analysen. Trafikkanalysen fra Møreforskning bekrefter dermed at det synes å være grunnlag for en stor regional flyplass ved Mo i Rana, slik Samferdselsdepartementet har bedt Avinor planlegge for.
Oppdragsgiverne poengterer at lave billettpriser og stor flykapasitet er et svært viktig rammevilkår for videre industriell utvikling og økt verdiskaping i vår landsdel. Trafikkanalysen fra Møreforskning styrker vedtakene som er gjort i både Fylkestinget i Nordland og på Stortinget om å planlegge en regional flyplass ved Mo i Rana. Samferdselsdepartementet har forutsatt at Avinor planlegger for en stor regional lufthavn, og næringslivet forventer at Stortingets vilje om god fremdrift oppfylles, sier Arve Ulriksen.
Møreforskning forutsetter ikke at kommunene Herøy, Alstadhaug, Leirfjord og Dønna inngår i trafikkgrunnlaget fra ruten til Oslo lufthavn. Det er sannsynlig at reisende som bor i disse kommunene i fremtiden vil bruke både Stokka og Polarsirkelen lufthavn.