Nordlandsparken ut på høring
- Det er bra at Rana kommune er opptatt av å lage et godt utemiljø for elevene ved Rana ungdomsskole og beboerne i øvre del av sentrum. Utfordringen er at de samtidig legger opp til å endre trafikkmønsteret inn og ut av byen, sier daglig leder Trine Rimer i Ranaregionen Næringsforening.
Det stilles spørsmål ved formålet og hva som skjer når de som bruker hovedferdselsåren må finne seg et annet kjøremønster. Et annet element er kommunens prioritering og bruk av midler. Det er flere torg og grøntområder i Mo i Rana som trenger vedlikehold og oppgradering.
Er du interessert i å høre mer om planene for Nordlandsparken, Moheia skolegård og deler av Talvikparken? Delta på kommunens infomøte i kommunestyresalen tirsdag 13. mars kl. 18.00.
Det er positivt at folk engasjerer i debatten. Vi ønsker at byen skal være lett tilgjengelig og at sentrumshandelen skal ha gode konkurransevilkår. Det er en viktig forutsetning for å vitalisere Mo i Rana. Selv om den totale handelen i Mo i Rana har økt, så er sentrum under sterkt press fra mange hold, legger Rimer til.
- Adkomst/tilgjengelighet, parkering, tilførselsveier og offentlig kommunikasjon er med på å påvirke bruken av byen vår. Det er mange eksempler på at endring i trafikkmønsteret fører til endring i kjøpevaner. Næringslivet i sentrum er derfor kritisk til å stenge området ved den planlagte Nordlandsparken for trafikk, og etterlyser en mer helhetlig og samordnet plan for byutvikling, før en større omlegging av biltrafikken iverksettes.
- Situasjonen er at sentrum er svekket av mange årsaker. For å skape et levende sentrum, trenger vi kanskje mer enn noen gang en aktiv sentrumspolitikk som prioriterer bykjernen som næringsarena for handel, service og gode opplevelser. Det vil være bra både for miljø og byliv at vi har en lett tilgjengelig by, sier Rimer.
Vi etterlyser en mer helhetlig og samordnet plan for byutvikling, før en større omlegging av biltrafikken.Trine Rimer, daglig leder i RNF
Nordlandsparken er tenkt etablert i dagens veitrase på strekningen fra Rådhuset og opp til Lars Meyers gate og i Skolegata nord for Nordlandsveien. Dermed vil Nordlandsveien stenges for gjennomkjøring.
Rana kommune har fått utarbeidet en rapport fra Rambøll, som hevder at trafikkomlegging og lengre reisetid ikke vil få særlig stor betydning for valg av handlested. RNF mener dette er unøyaktig og mulig misvisende, og at kommunen bør se til utviklingen i sammenlignbare byer, mer enn utregninger basert på landsgjennomsnitt og storbyer i Norge og i utlandet. Med fartsregulering og gode miljøtiltak er mulig å få til et trivelig og trafikksikkert område. I tillegg til et godt nettverk av gang- og sykkelveier i området.
- Det er større vekst i handelen utenfor, enn i sentrum, og det gjør oss litt bekymret. Byen har stort potensial, om vi bare gjør de riktige valgene. Arbeidsplasser, selve fundamentet i all byutvikling, kan stå på spill om kommunen velger å legge om trafikken. Det vil påvirke både miljø, byliv og næringsliv, avslutter Rimer.
Les også: Byen som arena for næringsutvikling, og Rana Blad omtale (+) hvor RNF etterlyser en mer helhetlig og samordnet plan for byutvikling, før en større omlegging av biltrafikken iverksettes.
Byutvikling