Nordic Logistic Corridor styrkes
Nordic Logistic Corridor (NLC) fra Helgeland i Norge til Vasa i Finland har oppnådd mye gjennom næringslivsprosjektet med samme navn og forskningsprosjektet Sim Lab East West. I den felles sluttkonferansen for prosjektene var det enighet mellom politikere fra Norge, Sverige og Finland om at transportkorridoren må ytterligere styrkes i framtiden og at samarbeid mellom de tre landene blir stadig viktigere i en mer globaliserte verden.
Sammen med Västerbotten i Sverige og Österbotten i Finland kan vi skape et transportnett som viser hvor viktig nordmrådene er.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Tove Mette Bjørkmo
Avslutningskonferanse
Nordic Logistic Corridor (NLC) og Sim Lab East West hadde en felles sluttkonferanse i Umeå 27. mars om grenseoverskridende infrastruktur og prosjektene jobber for å gi næringslivet bedre vilkår gjennom god infrastruktur også i øst-vestlig retning. Prosjektet er et samarbeid mellom Norge, Sverige og Finland for å styrke transportkorridoren fra Helgeland i Norge til Vasa i Finland. Det er investert 624 millioner Euro totalt siden 2006 i dette strøket med blant annet nye logistikksentre forbedring av havner.
Stortingspolitiker Kjell-Idar Juvik (Ap) var deltaker på konferansen og var godt fornøyd med resultatet av prosjektene, men presiserte at det var viktig nå å sette seg klare kortsiktige og langsiktige mål for å styrke korridoren øst-vest. De langsiktige målene må være bruforbindelse mellom Umeå og Vasa, samt forlengelse av jernbanen fra Storuman til Helgeland.
Gjennombrudd
Det er et stort og viktig gjennombrudd at NLC-prosjektet på under tre år har oppnådd sitt overordnede langsiktige mål, nemlig at "Nordic Logistic Corridor er et sterkt transportstrøk som er inkludert i TEN-T og det norske stamnettet. TEN-T står for Trans-European Transport Networks og denne statusen gjør det enda viktigere at standarden på vegstrekningen fra norskegrensen til Umeå, bli ytterligere styrket framover. Prosjektet NLC har jobbet godt politisk overfor svenske og finske myndigheter, og sist men ikke minst mot EU for å oppnå denne målsettingen. Transportkorridoren gir næringslivet tilgang til markedene i Europa, men også markeder via Atlanterhavet.
Det er en stor seier at E12 har fått TEN-T status. Neste skritt er at denne statusen videreføres inn til Helgeland, slik at hele Nordic Logistic Corridor er innebefattet i TEN-T netteverket
medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Arbeiderpartiet, Kjell Idar Juvik
Simlab med ny vitenskapelig rapport
Prosjektet SimLab East-West har som mål å samordne den kunnskap som finnes og drive kunnskapsutviklingen videre om samferselsløsnigner i øst-vestlig retning. Prosjektet har laget en ny vitenskapelig metode for å simulere økonomiske transportløsninger i nord i Norge, Sverige og Finland. Nå presentetet SimLab et vitenskapetig underlag som klarlegger forutsetningene for transport i nord for veier, godstrasport langs jernabene og ferjeforbindelser. Prosjektet SimLab har dessuten jobbet for å styrke samarbeidet mellom de deltagende Universitetet i Vasa, Umeå og Universtetet i Bodø, Handelsshøgskolen i Nordland. Prosjektet lager utredninger og beskriver hva som fungerer og hvilke utfordringer som som må tas tak i for at logistikk og transport i øst-vestlig retning skal forbedres.
For oss som bor i nord, er det fornuftig å samarbeide over landegrensene for å oppnå det markedspotensialet som er lenger sør i alle våre land.
prosjektleder for SimLab, Jeanette Kjellberg