Miljø i alle ledd
– Det aller meste vi gjør i hverdagen involverer miljø, fastslår hotelldirektør Dag Busch. Som et franchise-hotell har Helma forpliktet seg til å følge Nordic Choice-kjedens miljøstandarder. Nordic Choice har som mål å redusere sitt økologiske fotavtrykk og gå foran som et eksempel på hvordan man kan drive hotell og samtidig ta hensyn til miljøet.
GOD PLANLEGGING
– Vi har nye krav som skal innfris hver måned, og som hele tiden revideres. Vi gjør det som forventes av oss, og enda litt mer. I tillegg stiller vi også krav til våre leverandører, sier miljøkoordinator Rikke Jacobsen.
Hun er over gjennomsnittelig engasjert i miljø. Opptatt av å få til vekst som er mindre ressurskrevende og med langt lavere klimautslipp. I hverdagen sparer hun vann mens hun dusjer og pusser tennene, kaster lite mat og handler lokalt.
Å drive hotell uten å påvirke miljøet negativt er ei klar utfordring: Møbler skal produseres, mat spises og kastes, rommene og sengetøy må vaskes, og gjestene trenger varmt vann, belysning og oppvarming. Jacobsen og Busch mener nøkkelen til suksess ligger i god planlegging.
– Når man setter ting i system blir det ikke så mye jobb. Vi har planlagt fra dag én, sier Busch.
MANGE DETALJER
Da hotellet åpnet i 2015 var en rekke bærekraftige løsninger på plass. Helma er energimerket i klasse B, altså bygninger som normalt tilfredsstiller strengere krav enn angitt i byggeforskriftene og/eller har effektivt varmesystem.
99,4 prosent av oppvarmingen er fjernvarme, altså overskuddsvarme fra Mo Industripark.
I tillegg har hotellet tatt i bruk LED-belysning, og i kjelleren er det tilrettelagt for elbiler. Hotellet tilbyr også utlån av sykler dersom gjestene ønsker å lufte seg litt.
UNNGÅR RØDLISTET MAT
– Det er viktig for meg å fortsette miljøengasjementet og bidra til å øke bevisstheten blant folk. Vi håper jo også at våre gjester legger merke til at vi jobber for miljøet, sier Rikke Jacobsen.
CLARION COLLECTION HOTEL HELMA
Alle vaskemidler som brukes på hotellet er fri for skadelige kjemikaler. I matsalen er plastbestikket erstattetmed vaskbare kniver og gafler. På bordet finner du blant annet en rekkeøkologiske produkter, fair trade kaffe, og kortreiste egg. Du får derimot ikke mat som er rødlistet, for eksempel scampi.
På badene er det selvsagt installert sparedusj, men som ikke sparer så mye at gjestene må løpe i sikk-sakk i dusjen for å bli våte.
– Vi måler vår fremgang fra tre ulike punkter: People, Planet og Profit, altså mennesker, miljø og lønnsomhet. Vi skal selvsagt lytte til gjestene våre, og vi må jo tjene penger, sier Jacobsen. God planlegging er også nødvendig for å unngå matsvinn. Brød som blir til overs fra frokosten blir for eksempel til krutonger i suppa på kvelden.
MATSVINNET VEIES
På badene er det selvsagt installert sparedusj, men som ikke sparer så mye at gjestene må løpe i sikk-sakk i dusjen for å bli våte.
– Vi måler vår fremgang fra tre ulike punkter: People, Planet og Profit, altså mennesker, miljø og lønnsomhet. Vi skal selvsagt lytte til gjestene våre, og vi må jo tjene penger, sier Jacobsen. God planlegging er også nødvendig for å unngå matsvinn. Brød som blir til overs fra frokosten blir for eksempel til krutonger i suppa på kvelden.
All mat som kastes blir veid og målt, slik at hotellet har god kontroll på svinnet, som stadig krymper. Matavfall og annet søppel fra Helma blir selvsagt kildesortert.
– Vi har fått god hjelp fra Østbø, som har gitt oss en rekke råd og tips, forteller Busch. Direktøren kan for øvrig med jevne mellomrom observeres på gata utenfor Helma for å se etter søppel som kan plukkes opp.
– Miljøet utenfor er også viktig. Vi prøver dessuten å ta hensyn til naboene rundt oss, det er også en del av miljøtanken, blant annet er avfallscontainerne plassert i et kjølig rom innendørs for å unngå sjenerende lukt, og viftene er innendørs for å unngå lyd. Vi forsøker også å samkjøre tungtransport til og fra Helma for å minimere forstyrrelser og forurensing, sier Busch.
Helma er uten tvil et bevis på at det er mulig å drive hotell og samtidig ta vare på miljøet. På Tripadvisors liste over de 25 hotellene med best service i Norge, ligger Hotel Helma på en imponerende sjetteplass, noe som har sikret dem utmerkelsen ”Travellers' Choice 2019”. I 2018 gikk virksomheten for første gang med overskudd, og belegget er stadig økende.
– Vi har fått god hjelp fra Østbø, som har gitt oss en rekke råd og tips, forteller Busch. Direktøren kan for øvrig med jevne mellomrom observeres på gata utenfor Helma for å se etter søppel som kan plukkes opp.
– Miljøet utenfor er også viktig. Vi prøver dessuten å ta hensyn til naboene rundt oss, det er også en del av miljøtanken, blant annet er avfallscontainerne plassert i et kjølig rom innendørs for å unngå sjenerende lukt, og viftene er innendørs for å unngå lyd. Vi forsøker også å samkjøre tungtransport til og fra Helma for å minimere forstyrrelser og forurensing, sier Busch.
– Det er viktig for meg å fortsette miljøengasjementet og bidra til å øke bevisstheten blant folk. Vi håper jo også at våre gjester legger merke til at vi jobber for miljøet, sier Rikke Jacobsen.
CLARION COLLECTION HOTEL HELMA
- Åpnet i 2015
- 110 rom med 220 senger
- Hotellet eies av RBBS Holding, Haaland Eiendom, Sørra Holding, SLR Holding og HJH Holding, og er en franchise-hotell i Clarion Collection-kjeden.
- Helma AS planlegger Helma 2, et 20 etasjers bygg med hotellrom, konferanse- og konsertsal, og en sky bar.
Medlemsprofiler