Urbanet Analyse, DAMVAD og Samfunnsøkonomisk analyse utreder på oppdrag fra Samferdselsdepartementet regionale konsekvenser ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen på Helgeland. En delrapport som har undersøkt trafikkgrunnlaget mener at en direkterute fra Hauan til Oslo i stor utstrekning kan betjenes av et propellfly tilsvarende Dash 8 Q400. Rapporten mener passasjergrunnlaget på Mo i Rana-Oslo-ruten vil være 85.000 i 2025 og 112.000 i 2055 dersom Mosjøen lufthavn ikke legges ned. Dersom Mosjøen lufthavn legges ned vil osloruten ha 100.000 passasjerer i 2025 og 132.000 i 2055.
Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling tror passasjertallene som Urbanet har lagt til grunn er kraftig underestimert. De burde sett til utviklingen i lignende områder som vårt, f.eks. Molde.
Av hensyn til Avinors framdrift leveres delrapporten med trafikkanalyser på et tidligere tidspunkt (juni) enn den senere hovedrapporten (september). Tidsløpet for trafikkanalysene er stramt og Urban sier derfor at de ikke har anledning til å innarbeide mulige trafikale konsekvenser av de øvrige temaene som skal inngå i den eksterne utredningen i denne delrapporten. For eksempel kan ikke trafikkanalysene vurdere eventuell nyskapt flytrafikk som følge av samspillet mellom endret lufthavnstruktur og næringsutvikling, da dette skal vurderes gjennom blant annet lokale intervjuer og workshoper i perioden mai-august 2015. Som et ledd i dette arbeidet inviterer de til arbeidsverksted i Sandnessjøen 24. juni kl. 9.30-15.
HER er film fra arbeidsmøtet, hvor Urbanet poengterer at de skal revidere trafikkanalysen.