LEAN-metodikk
Asle Hjartøy, Mip, og Torbjørn Jørgensen, LEAN senter nord, leverer praktisk og erfaringsbasert LEAN-kompetanse.
Publisert 12.05.16
Aktiviteten bør rettes mot det som gir verdi for kunde eller bruker
På dagens næringslivslunsj var temaet forbedring/forenkling, eller LEAN. Alle driver med kontinuerlig forbedring. Det LEAN gjør er sette ting i system. Det er en metode for å optimalisere arbeidsprosesser. Opprinnelig var tanken å effektivisere drift og øke verdiskapingen, men metoden brukes også til å skape bedre arbeidsmiljø og lavere sykefravær, i følge Asle Hjartøy fra Mo Industripark og Torbjørn Jørgensen fra LEAN senter nord.
Toppledelsen må støtte forbedringsarbeidet med nødvendige ressurser, og over tid. Gode teamledere er dessuten helt avgjørende. Det er de som sørger for framdriften.
LEAN har sin opprinnelse i fra industrien, og er både en tenkemåte og en praktisk tilnærming til det å forbedre resultater og skape kvalitetsutvikling. Metodikken begynner også å slå rot i andre deler av arbeidslivet, både i kommuner og helsesektoren.
Det finnes ingen standardløsninger, men metodikken kan tilpasses de fleste typer problem, forteller Hjartøy. I praksis handler det om å gjøre prosesser rimeligere, raskere og bedre gjennom målbare resultater og ha fokus på det som skaper verdi for kunden/bruker.
Presentasjonen til Hjartøy og Jørgensen.